torsdag 18 oktober 2012

Intervju med Marianne Fredriksson

6 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

marianne fredriksson föddes i göteborg år 1927 - fadern var arbetare och modern hemmafru - marianne fredriksson var en av de få arbetarbarn i göteborg som fick möjlighet att studera på läroverk... detta har jag erfarit via boken 'författarnas göteborg' författad av elisabeth lindberg med bidrag av eva bjärlund - utgivningsår: 2003...

Marianne Johansson sa...

hon hade blivit född den 28 mars år 1927 och hon passed away on february 11 of the year 2007... (göteborg var endast hennes födelse- och uppväxtstad...)

Marianne Johansson sa...

hon var en i märgen göteborgska - nåt sånt stod att läsa i svd efter hennes bortgång... - ja av hennes tungomål kunde man utan vidare utläsa - förstå - var hon haft sin uppväxt...

Marianne Johansson sa...

jag har liksom ej känt mig besläktad med henne - kanske kan det ha att göra med att jag blev född och uppväxt inte i göteborg utan i lidköping...

Marianne Johansson sa...

intervjuaren här - med efternamnet skytte - är på mycket långt håll släkt med min son - ja jag har ju bara en son i livet - men innan den 30 november år 2006 hade jag alltså två söner som på mycket långt håll var släkt med denne på sin tid mycket kände tv-personlighet - min ännu i livet varande sons farmor hette nämligen skytte som ogift...

Marianne Johansson sa...

min ännu i livet varande son är även - genom sin farmor - på mycket långt håll släkt med gabriel jönsson - han med 'flicka från backafall'...