tisdag 13 november 2012

Herta Müller beim Kongress "Sprache ist Heimat"

6 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

anledningen att jag googlat just på denna dam är att thomas nydahl på sin blogg 'vaka över ensamheten' häromdan tagit upp denna dam - denna dam som liksom jag ej har tyskan som muttersprache - åtminstone det har jag och denna dam gemensamt - om än ej mkt för övrigt - för övrigt kan jag nämna att jag ej vill göra reklam för det politiska partiet i tyskland som kallas 'cdu' - men det blir ju så automatiskt - alas!

Marianne Johansson sa...

ja naturligtvis kan man kalla det egna språket för ett slags hem...

Marianne Johansson sa...

modersspråket - die muttersprache - är ett alldeles speciellt hemtamt språk - ett hemtamt sätt att uttrycka sej på - min mors språk har jag liksom i mej fortfarande - hennes uttryckssätt - hennes sätt att vara überhaupt...

Marianne Johansson sa...

jag tror att det var just det datumet den 13 november förra året som min systerdotter (den äldsta av dem) kom hem till gbg igen efter sin senaste vistelse på ön tabago ... (hon har visst varit där på den ön så många ggr så hon har inte kunnat hålla koll - hålla räkning - på antalet ggr...)

Marianne Johansson sa...

'tobago' i st f 'tabago'...

Marianne Johansson sa...

nu har thomas nydahl åter igen på sin blogg - i sitt senaste inlägg därstädes - skrivit om - och berömt - denna författarinna...