onsdag 9 september 2015

Wie war die Schule von 100 Jahren?

5 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

jag frågar mej: borde det ej ha stått 'die schule vor 100 jahren' ? om det nu är fråga om skolan så som den var för 100 år sen...

Marianne Johansson sa...

jag har för mej att min far som blev född den 28 februari år 1897 fick gå en lång väg genom skogen för att komma till skolan - dit han gick jag tror ett par ggr i veckan - nått sånnt... det var alltså på landet i östergötland - han blev född i koppetorp - ulrika - kisa - östergörland - och både hans far och hans mor dog när han endast var några år gammal... - sedan som ung flyttade han till lidköping tillsammans med övriga syskon - och han i hela 50 år arbetade han på tändsticksfabriken - och - som sin andra dotter - fick mig den 17 november år 1942 - jag - som tack vare överlärare emil frostegård - fick chans att efter 6 år i folkskola gå i realen och ta realexamen och sedan efter det gå i gymnasiet och ta studentexamen på latinlijens halvklassiska gren... - men någon akademisk examen har jag ej tagit... mina resurser har ej räckt till för något sådant... men jag fick iaf jag tror det var i januari år 1986 betyget vg i översättning av den dåvarande docenten i tyska vid gu - dieter krohn... men efter en längre tid av arbetslöshet- och kris vad gällde mina två barn - mandus född den 21 januari år 1979 och hampus född den 27 juni år 1980 - så satsade jag - i stället för att noch arbeta på kontor - som jag tidigare gjort i drygt 20 år - att i stället försöka komma in på en gratis utbildning till spårvagnsförare... jag lyckades med det och började min första tjänstgöring som spårvagnsförare nyårsaftonen år 1986... sedan arbetade jag spårvagnsförare - heltid - ända till början av november år 2002 - då jag av egen fri vilja beslöt att nu får det vara nog - jag fick chans att bli sjukskriven - i ett drygt år och den 1 februari år 2004 - blev jag - så som jag själv hade önskat mej - in der tat 'sjukpensionär... först den 17 november år 2007 blev jag 'ålderspensionär' - något som jag alltså - med ålderns rätt - immer noch - är...

Marianne Johansson sa...

'och i hela 50 år' i st f 'och han i hela 50 år'...

Marianne Johansson sa...

'östergötland' i st f 'östergörland'... - 'fick han mig' i st f 'fick mig'...

Marianne Johansson sa...

explaining - sort of - background... alla som uppnått en något så när mogen ålder (moi snart 73 år!) har en bakgrund... att man bliir sånn som man - sort of - bliir - det har - somehow - sin förklaaring... jag har alltså - till skillnad mot vissa andra - en 'humble' background...