onsdag 29 december 2010

Björn Afzelius - Tusen Bitar

8 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

ja detta är något av en älskling - både björn afzelius själv naturligtvis men oxå denna speciella inspelning - bara en sån sak att han åker spårvagn - bara en sån sak! - jag som havande varit arbetande spårvagnsförare i göteborg i hela sexton år från november 1986 till november 2002 - jag fick associationen till just björn afzelius och denna spelning när jag såg björn skifs och hans nerdragna solglasögon - björn afzelius drar ju oxå ner glasögonen på samma sätt i den här filmade inspelningen - och det känns tycker jag precis som om man får en direkt ögonkontakt med björn afzelius - känns nästan som han lever - än idag - fast han dog ju tragiskt nog redan i februari år 1999 - exakt 52 år gammal - cancer...

Marianne Johansson sa...

först masthuggskyrkan - stigbergstorget är väl närmaste hållplats liksom stigbergstorget var hpl jag gick av och gick på när jag arbetade som korrespondent på ab pegol på djurgårdsgatan - och väl oxå den hpl som min son - min nu sen fyra år döde son - gick av och på då han skulle till gatenhielmsskolan - numera fjällskolan - tillhörande inte härlanda stadsdelnämnd utan linnéstaden - dit han blev förpassad av kålltorpsskolan - högstadiet där - med 'hjälp' av kuratorn därstädes - siv granberg - en mycket 'fiiiin' dam - utbildad socioniom! - när han min son manden - mandus - var nyinflyttad till mig som trettonåring...ja han flyttade till mig årsskiftet 1991/92 och han fyllde 13 år den 21 januari år 1992 - han fick gå i kålltorsskolan några få terminer - vt i 6:an - med fröken veronica mattson - och ca 3 terminer i högstadiet... sedan gick han en mkt undermålig skola - bristfällig undervisning - kanske ca 2 år - sen gick han hela 5 år i angeredsgymnasiet - fyra år i ip dvs inidividuellt program - vad mer kunde man förvänta sig när han fått så bristfällig undervisning i gatenhielmsskolan - det sista av de fem åren lyckades han ta sig in på ordinare program - samhällsvetenskapliga men han läste oxå lite latin - ! - sen gjorde han sin militärtjänstgöring i halmstad - han kom inte in på det han helst hade velat - dom där i den gruppen där han var var inte precis de bästa för honom - men han kämpade och han fick sitt betyg efter erlagd militärtjänstgöring - 8 månader tror jag det var - men sen gick det bara alltmer utför - det började gå utför redan i kålltorrpsskolan och sedan alltmer utför - och jag var den ansvariga - eftersom han hela tiden bodde hos mig - ända till påsken år 2006 då han kunde flytta in i egen lägenhet i bergsjön - kometgatan 19 - några månader där och sedan påträffades han den 30 nov 2006 i ett blodbad i den lägenheten framåtstupad i badrummet därstädes... få har nog förmåga att fatta detta - som min son gick igenom - hade det varit bättre om han bott kvar hos sin far och styvmor på donsö hela tiden - ja antagligen!

Marianne Johansson sa...

jag vill nämna att då han manden flyttade till mig då arbetade jag som spårvagnsförare - den 13 maj år 1983 blev jag uppsagd av vd på ab pegol och var därefter arbetslös i ungfär 1 1/2 år - till november 1986 då jag började min sårvagnsförarutrbildning - vilken utbildning var klar lagom till nyårsaftonen år 1986 då jag hade min första tjänstgöring nyårsaftonen och natten till den 1 januari år 1987 - alltså hade jag fullt schåå att klara av jobbet - när manden flyttade till mej - och hade fullt schåååå att klara av jobbet hela tiden då han bodde hos mig - ända till november år 2002 - då jag själv sjukskrev mej och sedan med hjälp av sjukintyg först var sjuksriven ett drygt år fram till 1 febr år 2003 och sedan var sjukpensionär fram till min 65-årsdag den 17 nov år 2007 - då när jag blev vanlig ålderspensionär hade alltså min son mandus - manden - varit död i ett år nästan - exakt 11 månader och 17 dar...

Marianne Johansson sa...

ej 'sjuksriven'- utan i st - naturligtvis - 'sjukskriven'...

Marianne Johansson sa...

ja - strax efter masthuggskyrkan - kommer 4:an - spårvagnen - som var min spårvagn - under den tid jag arbetade som korrespondent på ab pegol - djurgårdsgatan 9 - började där hösten 1975 - slutade där maj 1985 - men själva anställningen upphörde augusti 1985 - jag blev erbjuden att sluta omgående med 3 betalda månader - ett så fint erbjudande fick jag av veeeden christian bengelsdorff då jag kom tillbaka efter semestern - en semester som jag tillbringat i hamburg med tyska inst vid göteborgs universitet ....

Marianne Johansson sa...

korrektur av min kommentar klockan 08:34 idag: "sjukskriven ett drygt år fram till 1 februari 2004" - ej "sjukskriven ett drygt år fram till 1 februari 2003"...

Marianne Johansson sa...

'socionom' i st f 'socioniom'...

Marianne Johansson sa...

'spårvagnsförarutbildning' i st f 'sårvagnsförarutrbildning'...