onsdag 25 maj 2011

9/11 - WAS STECKT WIRKLICH DAHINTER? 11.Teil

4 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

"sich schämen" - aber falls man nichts begreift - wie ist es dann möglich - sich zu schämen - wenn man nichts begreift - "kann man förklara nåt för nån som int' begrip?!"... - nåt sånt tror jag att han per-acke orstadius avslutade en debattartikel i GP om den svenska skolan - och den han pensionären per-acke orstadius just i det fallet syftade på var ingen annan än den allra högste i sverige vad gäller att bestämma hur den svenska skolan ska se ut - hårresande att en person som 'int begrip' ska ha så mycket att säga till om - ja det är statsministern själv - alltså den allra högsta i sverige som har bestämt att jan björklund ska ha all makt i sverige vad gäller att utforma något så viktigt som - faktiskt - den svenska skolan är - jag vet! - min förstfödde son ligger nämligen i graven! - som en direkt följd därav att den svenska skolan ej har fungerat så som den borde! - på min tid i lidköping så fick jag schansen att gå i realen och gymnasiet - latinlijen - trots att mina föräldrar var helt oskolade och ingen som helst tradition eller möjlighet haft att studera öht... - vad mer finns att säga om nämnde majoren från borås - han som nu fått den allra högsta makten över all slags utbildning i sverige - inklusive alla universitet och högskolor - jo detta finns att säga: han är för - dvs vill - att sverige skall vara en del av NATO! - och han är för - alltså vill - att sverige ska ha euro som valuta - alltså vara en äkta eu-medlem - med allt vad det innebär... - vad mer finns att ev tillägga - jo: jag respekterar pagrotsky! - att han var så stark och kunde gå emot göran persson i euro-frågan! - all heder åt leif parotsky! - en annan sak jag kom på var detta med skolan - och om skolan skall styras statligt eller kommunalt - det verkar som den statliga styrningen är den bästa - på min tid - på femtiotalet och början av sextiotalet var skolan statlig och det fungerade då - på den tiden - utmärkt - när min son inte fick en chans i skolan - då - vid den tiden - nittiotalet - var (och är fortfarande) skolan styrd kommunalt - man kan alltså skylla allt på kommunen - i detta fallet göteborg - att min son nu ligger i graven... - "man talar som man har förstånd till" - detta talesätt - detta sätt att uttrycka sej - har jag kommit på alldeles själv en gång i tiden - och tyckte då när jag kom på det att det var ganska fyndigt - liksom jag fortfarande tycker att ett annat talesätt - en dikt om man som villl - som jag alldeles själv kommit på - är ganska fyndigt 'påkommet' - nämligen "jag är havande med tiden - endast döden vet när förlossningens ögonblick är inne - då är livet ute" - f ö har jag ytterligare en 'käpphäst' - nämligen den som återges i den kommentar som följer på denna... kommentar...

Marianne Johansson sa...

sammanfattning! - vad är en sammanfattning? - ja det kan man fundera på - om man kan komma fram till ngn vettig sammanfattning av vad sammanfattning är f'nåt - det vet jag ej - det är ju liksom så mycket - så mycket som liksom är 'disparat' - som ska i så fall samanfattas - ett sätt att - mkt enkelt - sammanfatta 'allt' är att använda sej av dessa fyra ord - latin: "relatio sine qua non" - på tyska och svenska har jag oxå 'en käpphäst'- som liksom sammanfattar 'allt':

Marianne Johansson sa...

"wir sind alle gleichwertige wesen - und das universum besteht aus unseren gegenseitigen beziehungen" - "vi är alla likvärdiga - och universum består av våra ömsesidiga relationer"...

Marianne Johansson sa...

'latinlinjen' ej 'latinlijen'... 'pagrotsky' i st f 'parotsky'... (f ö så är ju sverige i krig i afghanistan under usa-ledd nato-flagg! - passar väl bra för statsministern - vad han nu heter - och han majoren från borås - vilka båda två anser sig veta bäst - bättre än alla andra - jag för min del delar i mångt och mycket britt-marie mattsons åsikter...)(liksom jag - i mångt och mycket - delar dr david ray griffins åsikter - liksom - i mångt och mycket - noam chomsky's åsikter - liksom - i mångt och mycket - journalisten john pilger's åsikter... - det kanske - rent indirekt - kan säga ngt om mej själv som person - vilka insikter jag - alas först lately - tillägnat mej...