lördag 28 maj 2011

Mascha Kaléko - Blatt im Wind

2 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

bis jetzt mir völlig unbekannt! - bara en sån sak att hon år 1933 via rowohlt fick en bok utgiven namens "Das Lyrische Stenogrammheft - Verse vom Alltag" - säger ju tillräckligt för mej - men när jag läst hela berättelsen om hennes liv - via wikipedia - tycker jag hon verkar väldigt intressant - både som människa och som poet... "im Jahre 1956 erneut erfolgreich von rowohlt berlin verlegt"- also "das lyrische stenogrammheft" - ja hon fick alltså redan i sin tidiga ungdom lära sig stenografi och arbeta på byrå - ungefähr wie ich - en känsla av att vi har åtminstone något gemensamt - hon och jag - det är ju inte alla poeter som har det gemensamt att dom har lärt sig stenografi i ungdomen och oxå praktiserat detta på ett kontor - ja jag är ju ingen poet - bara i mina önskedrömmar - inget annat...- ja hon astrid lindgren - den icke helt okända - lärde sig oxå i ungdomen stenografi och begagnade sig av detta sätt att slänga ner på papper det hon slängde ner - om man nu får uttrycka sig så om en så stor författare - men jag har alltså lagt märke till denna lilla detalj en gång för mycket länge sen när jag läste om henne i någon tidn artikel - och det liksom fastnade i mitt mine - jag tänkte då vid den tiden - d e t har ja iaf gemensamt med henne - men då vid den tiden när jag läste det hade jag inte - vågade jag inte ens ha - drömmar om ngt sådant som att bli författare - det är först sen början av 1980-talet jag haft sådana orealistiska drömmar - att kunna 'bli' - att tro mej 'vara' - en poet(!) - i den egna fantasien kan man väl få inbilla sej det - åtminstone nu på gravens rand - wenn man sort of nichts zu verlieren hat - all framtid har man ju bakom sig - endast graven har man framför sig - har jag framför mig - that's a fact - ett faktum som man helt enkelt inte kommer undan...

Marianne Johansson sa...

'har jag iaf' i st f 'har ja iaf'...