söndag 29 maj 2011

Mascha Kaléko - Ich bin so müd von diesem bißchen Leben (Aufnahme 1963)

5 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

hennes egen röst - ihre eigene Stimme... sie ist am 21. Januar des Jahres 1975 in Zürich gestorben...

Marianne Johansson sa...

sie - Mascha Kaléko - wurde im Jahre 1907 geboren...

Marianne Johansson sa...

hon var alltså 56 år när hon läste detta - en 56-årings röst från år 1963... (det året 1963 då det hände etliches in meinem leben - sowohl in upsala als auch - und insbesondere - in stockholm - weit weg von meiner stadt lidköping und weit weg von meiner mutter - meinem vater - und meiner schwester - weit weg...)

Marianne Johansson sa...

det året då denna poet var 56 år var min mor - som föddes 22 september år 1903 - alltså 60 år - och jag - den 17 november - 21 år! - das ist nun lange her - av dessa jag här nämnt är endast min syster och jag noch im leben - das heisst können immer noch uppleva det som kallas att 'leva' att uppleva vår - sommar - höst _ vinter - skiftningar i naturen och väder...

Marianne Johansson sa...

ej heller min syster är - sen den 29 mars år 2014 - d.h. dieses jahr - levande... - men jag är med mina 71 och ett halvt år 'på nacken' noch am leben - levande... - liksom - gott sei dank - även min son - som om några veckor fyller 34 år - och hans son - min sonson - som i augusti i år blir 3 år...