söndag 12 maj 2013

den 12 maj...

1 kommentar:

Marianne Johansson sa...

den 12 maj för 51 år sen - det var en speciell dag... en person vid namn johan selander - han som har bloggen 'öga och öra' - och gentemot vilken - i jämförelse med vilken - jag känner mig totalt underlägsen... jag vet ej om han upplevde just den dagen som så oerhört speciell - men han stod på samma trapp i h a l (= högra allmänna läroverket) i lidköping just den dan - och han gick i samma tåg till gunnar wennerbergs staty nere vid älva - och han höll tal därstädes som alla de - förutom han själv - nybakade studenterna kunde avlyssna jämte alla lärarna som - välvilligt och glatt - oxå hade tågat med och stod och lyssnade på hans tal därstädes... han blev visst journalist - enligt vad man kan utröna av hans blogg 'öga och öra' - att han var en musik-kännare utöver det vanliga redan under gymnasietiden det fick jag alltså redan då klart för mig... - och han har visst en själsfrände - en musik-kännar-frände - i einar jakobsson - han med bloggen 'rapsodi' .... själv känner jag mig totalt underlägsen - det hjälper alltså ej att jag just den dan den 12 maj år 1962 hade chans att stå på samma trapp som han johan selander - med - precis som han - en kritvit ny studentmössa på huvudet ... jag kände mig underlägsen då - trots studentmössan! - och det gör jag faktiskt immer noch... några akademiska studier har jag ej lyckats med... det kanske kan bidra till min känsla av underlägsenhet... nu - på 'gravens rand' - kan jag bara ägna mig åt att göra små jämförelser - alltså jämföra mig själv med andra - hur olika det kan gå - det faktiskt har gått - för olika - för 'human beings' med olika social bakgrund... då på den tiden då jag gick i skolan gavs möjlighet även för sådana som egentligen inte skulle ha haft någon möjlighet - då på den tiden...(johan selander lärde jag aldrig känna mer än till namnet och utseendet - han gick i en helt annan linje...)