lördag 29 augusti 2015

Max Frisch - Eine Biographie

3 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

carmen ceder kommer jag att tänka på... varför? - jo när jag - på kvällstid - 2 ggr i veckan - fr ht 1983 hade börjat försöka förkovra mig i tyska vid gu... denna carmen ceder var enligt mig en mycket sympatisk männischa... bl a kommer jag ihåg att jag fick ett intryck av att hon bl a tyckte om max frisch... jag hade aldrig tidigare i mitt liv öht hört talas om att det fanns en max frisch...

Marianne Johansson sa...

'der viel denkt'... bl a dessa ord nämns är av någon om max frisch - att han - max frisch - alltså är ein mensch - und zwar 'der viel denkt'... - vad är det för feel med dät? - att tängka - und zwar - kanske - t o m - mycket!... har jeder mensch - alla - förmåga att tängka - und zwar kanske - t o m - mycket?- jag tror - in fact - att det förhåller sig sålunda: det är oolika för oolika... - somehow... 'jag tänker' - alltså: är jag... alltså: jag äär... så länge nu detta sakförhållande kan existera... när kroppen dött - hjärtat och alla livsuppehållande funktioner upphört att fungera... då? kan tankeverksamheten då fortsätta?

Marianne Johansson sa...

who knows? - vem har förmååga att veeta något såådant?!