söndag 6 september 2015

Igor Stravinsky Documentary

3 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

90 år plus 9 månader plus 19 dagar - så mycket i ålder blev han - igor stravinsky - som blev född i oranienbaum - nära sankt petersburg - ryssland - den 17 juni år 1882... - och hans liv ändade den 6 april år 1973 - und zwar i new york - in the united states of america...

Marianne Johansson sa...

han var i sthlm sommaren år 1963... då var även jag där...

Marianne Johansson sa...

jag har i min ägo boken 'igor stravinskij - musikalisk poetik' - en aldusbok... i denna bok har jag skrivit mitt namn och ett datum: 'den 15 juni -63' - dänn sommaren! - i mittt liiv! - en omvällvande sommar... jag bodde då - immer noch - i upsala - ö ågatan 11 - och pendlade med tåg varje dag fram och tillbaka mellan upsala och sthlm - där jag sommaren -63 arbetade som sekr - en vik sådan - på musikavdelningen.. - so was! för lilla 'moi'! - jag köpte alltså denna bok i juni år 1963.. und zwar av en alldeles speciel anledning.. boken har jag - gott sei dank - sparat - och har nu framför mig och kollar lite i... med 'musikavdelningen' menas Sveriges Radios Musikavdelning - ledd - damals - av nils castegren...