fredag 23 juli 2010

in honour of bob...

11 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

- in honour of bob - vilken bob? - jo han med efternamnet hansson...:

Marianne Johansson sa...

"jag vill sluta jämföra mig" - "jag får plötsligt för mig att jag tar för mycket plats..." - 'krönikan' i tidningen 'amos' - nr 4 - september 2009:

Marianne Johansson sa...

"jag är på yogafestival - på öland - det är första juni och solen skiner - det är mellan tre och fyra hundra människor här som böjer sig åt alla möjliga och omöjliga håll - första passet börjar redan klockan fyra - i soluppgången på stranden såklart - resten av dagarna är fyllda av allt från massagekurser till indiska mästare som slutat att äta och lever på ljus -

Marianne Johansson sa...

- jag lever inte på ljus - jag äter - och fast att jag varit på ett tjogtal liknande festivaler och kurser - kan jag omöjligt värja mig - gång på gång kommer det tillbaka - den idiotiska tanken 'jag passar inte in här' - för jag är ju inte tillräcklig - inte tillräckligt andlig - inte tillräckligt lugn - inte tillräckligt glad - och då vill jag bara gömma mig -

Marianne Johansson sa...

- och plötsligt gömmer jag mig i mitt tält - ligger kvar en kvart - en halvtimme för länge - samtidigt som jag fördömer mig för det - jag borde inte ligga kvar - jag borde något annat - jag är ju på yougaläger... - vems fel är detta? - jag vet inte varifrån den tanken kommer - kanske är det barndomen - kanske är det kapitalismen - dessa urbota tankar som man aldrig skulle beställa på postorder men ändå får mäkta med - tanken: jag är inte som dom - jag passar inte in - de tycker jag är sämre än de - och som min vän psykologen sa - vet du vad du kan göra om du tycker att du är dålig? - du kan projicera ut det på någon annan - man kan - i stället för att fördöma sig själv - fördöma de andra -

Marianne Johansson sa...

- dom är konstiga - dom tror att dom är något - men dom är tillgjorda - kort sagt: - jag tycker att de är sämre än jag - hjälper det? - känner man sig mer välkommen om man klankar på de andra i stället för sig själv - gör man det? - kanske känner du igen det - det är så nära mellan tankarna - 'JAG är annorlunda och det borde jag inte vara' till systertanken 'DOM är annorlunda - det borde dom inte vara...' - som om annorlunda är farligt - som om annorlunda är sämre - det kan till och med räcka med att man går förbi någon på gatan vars kläder skiljer sig från en själv - det händer när pälsdamen går förbi hippietjejen - 'fy vilka kläder - det måste vara en dålig människa' - det händer när hippietjejen går förbi pälsdamen 'fy vilka kläder - det måste vara en dålig människa' - och det händer mig på den här festivalen...

Marianne Johansson sa...

- jag får plötsligt för mig att jag tar för mycket plats... - tills just den jag tror fördömde mig mest av alla kommer fram och tackar för ett underbart uppträdande... - fan vad hjärnan håller på... - jag hoppas - att jag en dag ska sluta att jämföra mig med andra - till dess hoppas jag - att jag ska bära mina brister i ödmjukhet - jag är här på jorden för att lära mig - också - inte bara visa upp vad jag redan kan - livet är ingen uppkörning - DU kommer inte att kugga om du lägger i fel växel på motorvägen - det finns så många stunder så att vissa av dem kan man faktiskt unna sig att stå helt stilla - livet är ingen uppkörning -

Marianne Johansson sa...

- och pang bom så har jag glömt bort att jag inte passade in - jag står och dansar med armarna i vädret och känner magkanonen laddas med ett livsnjutarvrål - och det skulle inte förvåna mig - om det står någon inte helt för långt bort som tänker - så där glad borde jag också vara - jag passar inte in - dumma mig - och dumma den där krystade poeten som står och skriker med armarna i luften - ja - såna är vi - rörande vackra och förvirrade och samtidigt så fulla av potential -

Marianne Johansson sa...

- men hösten är hjärtats tid - man duger - man kan bli som ett höstlöv - ingen har hört ett sådant säga - 'gud vilket dåligt löv jag är som bara ligger här på marken och skräpar' - inte heller har vi hört dem säga - 'de där barren som är gröna året om - fy vilka pretentiösa idioter...' - allt har sin tid - hösten är hjärtats tid - dansa går bra - sitta tyst och stilla går också bra - det hela är väldigt enkelt - även om vi är tillräckliga bara genom att vara vad vi faktiskt är - tvivlar vi - detta tvivel bär vi gemensamt - och jorden är rund för att vi lättare ska halka in i varandras armar - vi ses!" // BOB HANSSON ("pOETEN bOB hANSSON SKRIVER I VARJE NUMMER AV aMOS - LÄS HANS BLOGG PÅ: HTTP://BLOGG.PASSAGEN.SE/BOBHANSSON")

Marianne Johansson sa...

förlåt - det var helt oavsiktligt - de stora bokstäverna - det blev alltså omvänt - där det står liten bokstav - där skulle det ha varit stor sådan - jag råkade alltså i hastigheten komma med vänstra lillfingret åt knappen - tangenten - 'caps lock' - nu är jag för lat att ändra om - jag har hört att att använda stora bokstäver på internet det är detsamma som att skrika! - förlåt! - men jag har ju använt bara små bokstäver innan - där det emellanåt skulle ha varit på sin plats med ett och annat ord börjandes med stor bokstav - så som kompensation kanske det inte gör så mycket?

Marianne Johansson sa...

jag hade tänkt att skriva något som en anmärkning till bobs ord - men jag vet inte riktigt nu hur jag ska formulera det - det var med anledning av att min son inte passade in i kålltorpsskolan ..... jag kanske återkommer i ärendet...