söndag 8 april 2012

Filmaufnahmen über und aus Hamburg 1955

1 kommentar:

Marianne Johansson sa...

auf schulreise war ich im jahr 1955 in hamburg wie auch in lübeck - zusammen mit dem 'überlehrer' in lidköping - das heisst den lärare - överlärare - som jag hade i engelska i femte och sjätte klass i folkskolan - på kvällstid hade vi oxå frivilligt i två terminer läst tyska för överläraren emil frostegård - och han anordnade denna tysklandsresa för oss ungdomar - so was! - sen efter den sommaren så började jag - dotter till en fabriksarbetare - tack vare mina förhöjda betyg - framför allt i engelska - som jag tack vare denna min älsklingslärare fick - Realskolan - fyraårig realskola - och sen treårigt gymnasium - latinlinjens halvklassiska gren - men hade jag inte fått överlärare emil frostegård som min engelsklärare i femte och sjätte klass i folkskolan - så hade det - detta - ej varit möjligt - vad jag hade gjort då i stället - det vet jag ej - jag kanske skulle ha blivit en kontorsslav - och senare spårvagnsförare - sowieso - det sociala arvet betyder en del - man blir liksom inte fri från sina rötter så lätt - jag blev i alla fall ej fabriksarbetare i 50 år - vilket min far var...