tisdag 10 april 2012

Readings by Herman Wouk

4 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

herman woulk - som alltså har samma namn som min far hade! - min far hette axel herman - han kallades axel - axel johansson - men han hette alltså axel herman johansson - han föddes i östergötland - i koppetorp - ulrika - kisa - den 28 februari år 1897 - denne herman föddes den 27 maj år 1915 - han fyller alltså snart så mycket som 97 år - och han har visst helt nyligen skrivit och gett ut ytterligare en bok - alltså vid en relativt sett mycket mogen ålder... (min far gick bort - passed away - den 15 augusti år 1972 - min far skrev ingen bok - och fick såledeles ej heller någon sådan utgiven _ han arbetade i fabrik tändsticksfabriken i lidköping - i hela 50 år! - det fick han en guldmedalj för!)

Marianne Johansson sa...

apropå att ha arbetat i fabrik så berättade han göran rosenberg om detta i ett tv-program nyligen att hans far tvingats arbeta i en fabrik - scania-vabis i södertälje - under några år - jag tänkte då att några år - det lät ju inte så speciellt mycket - inte i jämförelse med hur många år min far arbetade i fabrik- alltså i hela sitt vuxna liv - till pensioneringen vid 67 års ålder ...)

Marianne Johansson sa...

någon skolgång var det ej fråga om för min far - han blev utan föräldrar som minderårig - och hans skolgång i folkskola var mycket knapphändig (men trots detta lyckades hans yngsta dotter - jag - ta studenten!)(men ngt mer har jag ej lyckats med!)

Marianne Johansson sa...

det var ej på min systers - och svågers - yngsta barns födelsedag den 15 augusti - som min far gick bort - det var på min systers - och svågers - andra barns födelsedag - den 21 augusti - som min far - liksom - naturligtvis - min 10 år äldre systers far - 'gick bort' - på lidköpings lasarett - där även min och min systers mor - den 2 mars år 1975 - 'gick bort' - liksom - alas! - även min enda syster gjorde - ganska nyligen - på samma lasarett - und zwar vor genau 12 tagen - date of 'departure' - då hennes aortavägg närmast hjärtat ej längre höll - var lördagen den 29 mars 2014 tidigt på morronen...