lördag 10 augusti 2013

eine der wichtigsten voraussetzungen...

5 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

en av de meningar jag under min arbetslöshetsperiod maj 1985 - november 1986 - skrev ner - skrev av - är denna mening - som jag hittade i en av de böcker jag då vid den tiden 'studerade' - helt på egen hand - av eget genuint intresse: "die ständige weiterentwicklung der gesamtpersönlichkeit ist eine der wichtigsten voraussetzungen aktiver liebe"...

Marianne Johansson sa...

orsaken till just detta just nu är att jag just läst det thomas nydahl på sin blogg 'vaka över ensamheten' publicerade den gångna natten klockan 00:00 - alltså madame bovary i bodegårds översättning och med förord av den nya akademiledamoten sara danius...

Marianne Johansson sa...

vad angår mig sånt? - sånt som tydligen även angår - intresserar - han som har bloggen 'den långsamma bloggen' - nämligen lennart erling...

Marianne Johansson sa...

att engagera sej i sånnt... jag förstår det helt enkelt inte... sånna yytligheter... en sånn ytlig människa som madame bovary... jag kan ej - definitivt ej - identifiera mig med en sådan varelse... jag vill helst kunna - på ngt sätt - kunna 'identifiera mig' med - i - sådant som jag läser... är det helt väsensskilt från mitt eget sätt att vara som varelse - då kan det kvitta... att flaubert på sin tid var ngt stort - ja det kan jag nog inse... men idag?

Marianne Johansson sa...

vill jag här nu med det jag just uttryckt försöka framstå som något - som Någon? - ja varför ej! - här på min alldeles egna blogg - som vad jag förstår väl ingen überhaupt läser.. - jag får iaf - som jag sa till min läkare en gång - mitt uttrycksbehov tillgodosett genom min blogg... det är ngt som jag är tacksam för - att åtminstone ha denna möjlighet...