"en tung börda för beethoven var den nedsättning av hörseln som började ge sig till känna omkring år 1797 (då han var 27 år) och efter ett tjugotal år ledde till fullständig dövhet - beethoven var framför allt nydanande som den store individualisten - vilken i sina verk manifesterade sin starka personlighet och gjorde dem till självbikter - han står härigenom som en pionjär för romantikens konstuppfattning - i ungdomsverken är beroendet av de båda övriga stora wienklassikerna mozart och haydn utpräglat - men i trettioårsåldern har beethoven helt funnit sig själv - hans konst får sin fysionomi genom de monumentala linjerna - de mäktiga stegringarna - de dramatiska kontrasterna mellan moll- och durpartierna - alla mänskliga affekter speglas i denna uttrycksstarka musik - som även är rik på älskvärda - leende inslag - med anknytning till folkvisa och dansmusik - med självständig frihet utvecklade beethoven de musikaliska formerna till allt större organisk fasthet och finhet - bl a fördjupade han figuralvariationerna till karaktärsvariationer och ersatte i symfonierna etc vanligen menuetterna med scherzosatser i snabbare tempo - i beethovens senare skapande förenas okonventionella och arkaiserande drag - yppande sig exempelvis i de ofta använda variations- och fugaformerna - denna del av beethovens produktion står - i sin fantasirikedom och sin blandning av visionära och realistiska drag - för många som den mest betydande - utgångspunkten för beethovens insats bilda hans pianokompositioner (sonater - variationsverk m m) - i vilka han oavlåtligt prövat nya vägar för sitt skapande - bland de 32 sonaterna kunna mämnas: c-moll - opus 13 - 'sonate pathétique'..." ur Bonniers Folklexikon - tryckt hos Albert Bonniers år 1954 - vilket lexikon - i fem inbundna band - jag av min far fick när jag gick i realskolan... ("utgånspunkten för beethovens insats bilda hans pianokompositiner..." min anm: obs: 'bilda' ej 'bildar' - detta lexikon är alltså från en tid då formen var sådan för verb med subjekt i pluralis...)
4 kommentarer:
"en tung börda för beethoven var den nedsättning av hörseln som började ge sig till känna omkring år 1797 (då han var 27 år) och efter ett tjugotal år ledde till fullständig dövhet - beethoven var framför allt nydanande som den store individualisten - vilken i sina verk manifesterade sin starka personlighet och gjorde dem till självbikter - han står härigenom som en pionjär för romantikens konstuppfattning - i ungdomsverken är beroendet av de båda övriga stora wienklassikerna mozart och haydn utpräglat - men i trettioårsåldern har beethoven helt funnit sig själv - hans konst får sin fysionomi genom de monumentala linjerna - de mäktiga stegringarna - de dramatiska kontrasterna mellan moll- och durpartierna - alla mänskliga affekter speglas i denna uttrycksstarka musik - som även är rik på älskvärda - leende inslag - med anknytning till folkvisa och dansmusik - med självständig frihet utvecklade beethoven de musikaliska formerna till allt större organisk fasthet och finhet - bl a fördjupade han figuralvariationerna till karaktärsvariationer och ersatte i symfonierna etc vanligen menuetterna med scherzosatser i snabbare tempo - i beethovens senare skapande förenas okonventionella och arkaiserande drag - yppande sig exempelvis i de ofta använda variations- och fugaformerna - denna del av beethovens produktion står - i sin fantasirikedom och sin blandning av visionära och realistiska drag - för många som den mest betydande - utgångspunkten för beethovens insats bilda hans pianokompositioner (sonater - variationsverk m m) - i vilka han oavlåtligt prövat nya vägar för sitt skapande - bland de 32 sonaterna kunna mämnas: c-moll - opus 13 - 'sonate pathétique'..." ur Bonniers Folklexikon - tryckt hos Albert Bonniers år 1954 - vilket lexikon - i fem inbundna band - jag av min far fick när jag gick i realskolan... ("utgånspunkten för beethovens insats bilda hans pianokompositiner..." min anm: obs: 'bilda' ej 'bildar' - detta lexikon är alltså från en tid då formen var sådan för verb med subjekt i pluralis...)
"utgångspunkten" i st f "utgånspunkten"...
'pianokompositioner' i st f 'pianokompositiner'...
'nämnas' i st f 'mämnas'...
Skicka en kommentar