fredag 15 november 2013

"JAG ÄR 10 ÅR!"

3 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

dessa ord - "JAG ÄR 10 ÅR" - uttalade igår en viss person i ett visst tal - jag hörde talet som pågick i hela 40 minuter...

Marianne Johansson sa...

varför lade jag just dessa ord på minnet - av alla dessa ord han högt och tydligt och 'övertygande' ut-talade - och blev applåderad för ... ? - jag funderar på det själv - varför just dessa ord 'jag är tio år!' - ja jag själlv vet varrför jag just haakade upp mig på just domm orden... men jag behöver ju kanske inte förklara allt här - detta är ju bara min - sort of - dagbok - och jag räknar ej med att någon bryr sig om vad jag har att säga öht - det jag har att säga är tämligen betydelselöst - iaf om man jämför med vad han majoren jan björklund säger - hans ord väger tungt - mycket tungt - tyngre än de flestas... - han är väl ej politiker och vice statsminister för inte... eller?

Marianne Johansson sa...

han - jan björklund - är 51 år! - själv är jag 71! - är det en åldersskillnad på 20 år som förklarar att jag reagerar som jag gör på hans sätt att uttrycka sig... han pratar ju nästan - inte helt - men nästan - en sån sorts dialekt som jag - nämligen väschöttska - visserligen är jag ej född och uppvuxen i den lilla orten 'skene - som ligger någonstans utanför borås - utan jag är - faktiskt - född och uppvuxen i staden lidköping... - men trots att jag alltså rent dialektsmässigt kanske skulle ha större - sort of - förståelse - eller vad man ska kalla det för - för honom än andra - som kanske ej ens tillnärmelsevis uttrycker sej via ett språk som liknar väschöttskan - så kan jag ändå ej 'ansluta' mig till - eller hur jag ska uttrycka det - till hans övertygelse - som tydligen är som granit - hårdvaluta - eller hur man ska uttrycka det - bara en sånn sak att han såsom varande folkpartist är övertygad om att sverige ska vara 100%-ig medlem - inte bara i vissa avseenden - 'partnerskapsmässigt' - utan i alla avseenden - i det som kallas NATO - utan även i detta att han är mer än hundraprocentigt - om det går - övertygad om att sverige ska vara medlem av EU - liksom att sverige ska vara medlem i detta som kallas EURO - liksom att han är övertygad om kärnkraftens överlägsna möjlighet - inget kan alltså 'slå' vare sig NATO eller EU eller EURO eller Kärnkraften.... that's his view! - as it seems!