onsdag 12 augusti 2015

särprägel...

9 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

att ha en särprägel... 'göteborg har en holländsk prägel'... - så kommer jag ihåg att min lärare i historia och samhällskunskap under 3 år i latingymnsiet en gång under en lektion uttryckte det...

Marianne Johansson sa...

jag visste inte då - (vad för övrigt visste jag dåå - vid den tiden? - nichts!!!) - att han - nils tidestedt - Fil Mag - kom från göteborg... - för några år sen så såg jag en uppgift om att både han och Rektorn - eric jacobsson - för H.A.L. i lidköping - där jag alltså i alla 7 år gick - inräknade 4 år i en 4-årig Realskola d.h. efter 6 år i Folkskolan - 'härstammade' från Hvitfeldtska i göteborg...

Marianne Johansson sa...

hågkomster dyker upp till ytan - det höör väl till ålldern... jag som i november i år - om jag då - immer noch - alive bin - är så gammal som 73 år...

Marianne Johansson sa...

"Mellanskillnaden" - så sa han - vem? - jo jag tror det var Han - Nils Tidestedt! - jag är ej hundra på det... men nästan... det var vid vasaplatsen som Han klev på och bad mig om att få betala 'Mellanskillnaden' - och det fick han självfallet... han hade alltså betalat med kort och det fattades tydligen något som han måste - och oxå - villigt ville - betala til föraren - så att han ej skulle råka illa ut - om det skulle komma en biljettkontrollant...

Marianne Johansson sa...

precis som jag en gång fick en chock när jag en gång - jag tror det var på självaste midsommaraftonen - fick i brunnsparken se karl-erik welin - som jag by the way var döö-schäär i sommaren år 1963 - då jag arbetade som vik sekr på SR i sthlm - Musikavdelningen där - som gick på och frågade mej "Vad åssstar det?" - med betooningen på ordet 'kååssstar'! - och han fick besked om det och även lade på myntdisken exakt jämna pengar i mynt - var det kanske vid den tiden 8 kronor? - kanske sommaren år 1987 - han hade antagligen redan tagit reda på vad två kuponger till prinsgatan för honom skulle kosta...

Marianne Johansson sa...

vare sej den gången vid det korta - extremt korta 'mötet' med nils tidestedt - eller det som hände i brunnsparken - och sedan med åkningen med lilla moi som förare hela vägen till prinsgatan - så visste jag ej - och vet fortfarande ej - om dessa för mig - som för mig varit - betydelsefulla persooner kände igen mej... jag veet ej! - men händelserna i fråga kommer jag ihåg... eftersom personerna i fråga vid ett visst skede i min ungdom känts som somehow betydelefulla - jag beundrade dessa båda personer - helt olika varandra - på ett sätt som jag ej har beundrat andra... jo överlärare emil frostegård beundrade jag även - och han SÅÅG mej - och gjorde att jag fick chans att gå både Realen och ta Studenten! - att bli sedd i ungdomen - dät kan betyda något... inte tror jag att han karl-erik brydde sej det ringaste om mej - lilla moi... - men iaf fick han vara så ödmjuk som att acceptera att betala för resan med mej såsom förare mellan brunnsparken och prinsgatan... emil frostegård var vid muntan vid realexamen nävarande - det vet jag... jag fick en känsla av att han intresserade sig för även lilla moi... jag hade honom i femte och sjätte klass i folkskolan och lärde mig engelska - mina första lärospån av honom - och även lärde jag mig mina första lärospån i tyska av honom - och fick följa med honom på skolresa till tyskland försommaren år 1955.. han gjorde sitt yttersta för sina elever - speciellt sådana som han förstod kom från humble back ground - vilket alltså lilla jag gjorde...

Marianne Johansson sa...

"saknade av många vänner" så stod det i dödsannonsen i NLT efter hans - nils tidestedts - bortgång... ja - även jag - lilla moi - betraktar mej som 'a friend of his'...

Marianne Johansson sa...

nils tidestedt var en humanist - han var även lärare i gymnasiet - dock ej för mej - i 'svenska språket och litteraturen'... han hade väl - vad jag tror mig förschtåå - tagit en fil mag examen i göteborg - i 'humanities' - i humaniora... han var väl - vad jag tror mig kunna gissa mig till - ej i första hand en matematiker eller ekonom... utan alltså - enligt mej - Något Fiinare!

Marianne Johansson sa...

'kåsstar' i st f 'åssstar'...