tisdag 31 januari 2012

ödmjuk och förkrossad ande...

9 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

"direktören vid svenska akademins högtidssamankomst den tjugonde december - horace engdahl (i fortsättningen he) - kom i sitt inledningstal - via tankar på upplysningens starka uppskattning av stora män - av outgrundliga skäl in på den gamla svenska gudstjänstordningen - han citerade därur några formuleringar och fick mig att ta fram min psalmbok från realskolans första klass - de kommer omedelbart efter 'herren är i sitt heliga tempel - hans tron är i himmelen' och lyder: 'han är ock när dem som hava en ödmjuk och förkrossad ande' -

Marianne Johansson sa...

- därefter vänder sig he till det (mer eller mindre - möjligtvis mindre - kyrkliga auditoriet) med frågan: 'handen på hjärtat - när träffade du senast någon med en ödmjuk och förkrossad ande?' - det lärda auditoriet fnissade läraktigt - sådana människor kände man inte till -

Marianne Johansson sa...

- he förstod mycket väl - sade han - varför denna syndamedvetna formulering försvunnit ur den svenska evangeliehandboken - det förvånar mig - att he - som ju inte är direkt bortvänd från muserna - menar - att människor med 'ödmjuk och förkrossad ande' inte står att finna i vår tid -

Marianne Johansson sa...

- jag tror - att han bedömer vårt andliga läge ur ett mycket snävt intellektualistiskt stockholmsperspektiv - medvetenheten om vår absoluta otillräcklighet är det enda som i dag binder samman människor -

Marianne Johansson sa...

- jag hoppas att de kristna kamrater vid de 'adertons' bord som lyssnade blev lika nedstämda som jag över he:s brist på tilltro till det som en gång kallades syndamedvetande men som i dag uppenbarligen inte längre har någon plats i vårt medvetande och språk" / Lars Rydbeck - docent vid CTR - lunds universitet

Marianne Johansson sa...

jag för min lilla personliga del - som vare sig är döpt - konfirmerad eller tillhör någon församling eller kyrka öht och aldrig går i någon kyrka öht - är emellertid inte ateist - så som jag iaf själv upplever det - anledningen - orsaken - härtill är just detta att jag emellanåt kan känna att jag har en ödmjuk och förkrossad ande - och just i sådana ögonblick - stunder - känner jag att jag liksom öppnar mig för guds barmhärtighet - just dessa ord som han lars rydbeck här nämner 'han - dvs gud - är ock när dem som hava en ödmjuk och förkrossad ande' - en känsla av tröst - trots allt...

Marianne Johansson sa...

detta hittade jag alltså i 'kyrkans tidning' av den 12 januari 2012 (en av alla dessa 'återvinningstidningar' som jag samlat på mig - och emellanåt tar del av...)

Marianne Johansson sa...

jag ämnar idag - här på min egen blogg - skriva ngt i ärendet - med anledning av birger schlaugs senaste inlägg på sin blogg - 'schlaug.se' - benämnt 'lördagsgodis'...(jag skriver alltså inget kommentarsvis på hans blogg...) - lätt - tämligen lätt - är att förstå att hans - birger schlaugs - uppväxt varit en annan än min - hans föräldrar - sociala tillhörighet - var - så som jag tror mig kunna tyda det - of anoter kind sort of than those (=parents) and that (social belonging) of mine - respectively... - rötter kan vara av olika slag - så som jag förstått det...

Marianne Johansson sa...

sen är det ju en annan sak att man inte kan bli annat än chockad av vissa i amerikat - men som jag sagt tidigare så gillar jag noam chomsky - det säger väl en hel del om mig hoppas jag... det finns faktiskt ganska många som gillar noam chomsky även i amerikat - men man skulle ju gärna önska sig att det antalet - antalet som gillar honom noam chomsky - vore större och att hans sätt att se på 'saker och ting' kunde få mer 'genomslagskraft' - men det är ju inte alltid man kan få det på precis det sätt man vill..