tisdag 31 januari 2012

Erich Fromm - Our personality-package

8 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

market and marketing - jag kommer ihåg att den avdelning jag arbetade för i lidköping vid lidköpings mek verkstads ab - ett dotterföretag till skf göteborg - först hade namnet försäljningsavdelningen - sedan ändrades namnet till 'marketing dept'... den avdelning jag arbetade på fick oxå efter några år namnet korrespondensavdelningen - men vi på den avdelningen servade huvudsakligen försäljningsavdelningen - mitt specialspråk var då tyska... andra hade engelska resp franska som specialspråk...

Marianne Johansson sa...

den tid jag arbetade där var alltså från sommaren 1965 till sommaren 1973 - insgesamt 8 jahre...

Marianne Johansson sa...

'verkausabteilung' var alltså avdelningens namn på tyska - mitt språk so zu sagen...det var alltså wekzeugmaschinen som såldes...

Marianne Johansson sa...

allt som jag fört över där han talar sitt modersmål tyska - har av någon anledning försvunnit - det som fanns när jag förde över det är nu borta - men detta som han på hjälplig amerikanska talar finns.. jag föredrar att höra honom tala på sitt modersmål tyska...

Marianne Johansson sa...

'verkaufsabteilung' i st f 'verkausabteilung...

Marianne Johansson sa...

'werkzeugmaschinen' i st f 'wekzeugmaschinen'...

Marianne Johansson sa...

erich fromm blev född i frankfurt am main i tyskland den 23 mars år 1900 - år 1933 flyttade han - i exil - till schweiz och året därpå - 1934 - till new york - id est the united states of america... - efter att ha levt och verkat där i hela 40 år - så flyttade han - år 1974 -tillbaks till schweiz - där han - som nästan 80-åring - den 18 mars år 1980 - passed away...

Marianne Johansson sa...

ich stelle fest att han - rent åldersmässigt- befann sig ungefär mitt emellan min far - född år 1897 - och min mor - född år 1903...