tisdag 31 januari 2012

Var jag går i skogar berg och dalar

11 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

jag har mina rötter - mina frireligiösa rötter...

Marianne Johansson sa...

detta valde min mor - min storasyster och jag att ha på min fars begravning slutet av augusti år 1972 - det var en utbildad sångerska med mycket fin sångröst som sjöng denna sång - som vi trodde - eller snarare faktiskt visste - att min far gillade... - min far var alltså hela sitt liv frireligiös - och han älskade att vara ute i naturen - en naturmännischa...

Marianne Johansson sa...

jag är emot att birger schlag säger sig vara 'troende ateist' - för övrigt gillar jag han birger schlaug - men jag gillar ej att han påstår sig vara troende ateist... - han tycker kanske att det kan vara öppet för olika tolkningar - det kan ju oxå vara så att han ej onödigtvis vill stöta sig med ateister och ej heller med andra - vad vet jag - men jag tycker det lutar mer åt det ateistiska hållet än åt det 'troende' hållet... ej heller noam chomsky - som jag annars gillar oerhört mycket - anser sig visst vara hemmahörande i något som faktiskt jag känner mig vara hemmahörande i - trots att jag ej är medlem i någon som helst kyrka eller församling - och är en i alla avseenden ensam männischa - men 'en free spirit ' har jag iaf själv inget emot att kalla mig - ibland kan jag kalla mig 'ett frågetecken' - sånn är jag... ibland har jag oxå här på min blogg sagt att jag är 'filosofiskt lagd' - ja jag försöker här på min blogg - om ej någon annanstans för mig möjligt - att framstå i en så positiv dager som möjligt - så som jag iaf själv anser vara en positiv dager... andra - om det nu finns andra - eller någon überhaupt - som läser min blogg - kanske tycker jag verkar högst osympatisk.... ja det får väl dom eller den i så fall tycka... jag är iaf medveten om min ofullkomlighet och mina brister och tillkortakommanden - och jag är en aning överkänslig när det gäller bemötande - dvs om jag blir bemött på ett sätt som jag anser ej stämmer med det sätt jag vill bli bemött på...

Marianne Johansson sa...

jag gillar ej ordet 'religion' - vilket alexander bard gör... - en del säger sig visst vara 'spiritual but not religious' - jag skulle nog oxå kunna tänka mig att säga så om mig själv... när jag gick i folkskolan hemma i lidköping så skämdes jag för att mina föräldrar var frireligiösa - baptister - jag hade inga vänner eller kompisar av något slag men de få jag hade var ej frireligiösa - jag kände mig annorlunda - och som om jag ej var sånn som jag borde vara - när jag vid 12 års ålder - efter att i hela 10 år gått med min far till söndagsskolan varje söndag - han var kassör i söndagsskolan - så gick jag ej dit mer... min mor sa att jag måste gå i 10 år - efter tio år fick man nämligen som pris en egen bibel - jag fick min bibel och den har jag än - men jag har aldrig läst i den... men jag tror att jag fått med mig en del av vad jesus stod för och hur han ville ha det - jag har ju dessutom i realskolan läst kristendomskunskap och även i gymnasiet både kristendomskunskap och religionskunskap... men som jag sagt tidigare här på min blogg så är jag - alas - oerhört obeläst - förutom oberest - jag har alltid haft svårt för att läsa - de böcker jag läst är inte många till antalet... min underlägsenhet i detta avseende är därför ganska stor när jag jämför mig med t ex thomas nydahl som - som det står i wikipedia - är 'oerhört beläst' - vilket även framgår av hans blogg 'vaka över ensamheten'...

Marianne Johansson sa...

jag är alltså ej döpt - och i vuxen ålder - då jag var 41 år - ansökte jag om utträde ur statskyrkan - jag är alltså ej medlem i svenska kyrkan... liksom - som jag redan sagt - ej heller i någon annan kyrka...

Marianne Johansson sa...

min mor lät sig - jag tror det var någon gång under 1960-talet - påverkas av mig - så hon gick ut ur baptistkyrkan - min far därom var medlem till sista andetaget...

Marianne Johansson sa...

min far som föddes i koppetorp - ulrika - kisa - östergötland - i februari år 1897 och som förlorade sina föräldrar när han var liten - arbetade i hela 50 år samvetsgrant och pliktskyldigt på tändstickfabriken i lidköping - han var aldrig borta från jobbet pga sjukdom - men han gjorde beredskapstjänst uppe i norrland på 1940-talet - han fick då han pensionerade sig - vid 67 års ålder - en guldmedalj för lång - 50-årig - trogen tjänst som arbetare i tändsticksfabriken - tillhörande jönköping vulcan - dessutom fick han av baptistkyrkan - efter att ha varit kassör i söndagsskolan i hela 25 år ett diplom för trogen tjänst för barns och ungas väl - jag har ej den exakta ordalydelsen i minnet just nu - men ngt sådant var det... jag har blivit påverkad av min far och hans sätt att vara - ja han var även mycket politiskt intresserad - han älskade att läsa dagstidningar - och tyckte om att diskutera - och han var kritiskt inställd till ett och annat ... och ju äldre jag blir desto mer känner jag att jag fått med mycket av hans sätt att vara och hans sätt att tänka ... även av min mor har jag fått med mig mycket - det är åldern och ensamheten som gör att man tänker mycket på hur det var förr då man växte upp - sånt hör ju till åldern - nu när man alltmer - för varje dag som går - kommer allt närmare den slutliga hemvisten - graven - där redan sen 6 år min förstfödde son ligger och väntar på mig...

Marianne Johansson sa...

sen kan jag ju även nämna att jag är helnykterist - och har varit så hela mitt liv... vilket naturligtvis även min föräldrar var...(jag har heller aldrig rökt - vilket - naturligtvis heller aldrig mina föräldrar gjorde...)

Marianne Johansson sa...

'däremot' i st f 'därom'...

Marianne Johansson sa...

'mina föräldrar' i st f 'min föräldrar'...

Marianne Johansson sa...

'schlaug' i st f 'schlag'...