fredag 8 juni 2012

Alf Svensson om kärlek i EP

10 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

detta kom - bl a - upp när jag googlade på 'kaj svensson on you tube' - kaj svensson omnämns ju i thomas nydahls senaste inlägg på sin blogg 'vaka över ensamheten' - jag hittade alltså ej ngt inslag med denne kaj svensson som thomas nydahl gör reklam för... ps: ett liksom 'slående' uttryck - formulerat av thomas nydahl i hans senaste inlägg - fastnade i minnet - nämligen mitt: "huvudstadens inavel"... - det ligger nog liksom något ii det uttrycket... - men hur ska dom som befinner sig i den sortens inavel förstå att det är just en form av inavel - det är svårt med insikt - ibland... - det är väl bara dom sin inte befinner sig i den sortens inavel - som är - som pågår - just i Huvudstaden - som kanske har förmåga att tolka det som en sorts inavel - eller är det bara det här med 'surt sa räven om rönnbären!' - ja jag vet inte - men att man kan känna en sorts 'utanförskap' bara genom att ej befinna sig i 'inavlet' i sthlm - Huvudstaden - den 'saken' är min spontana upplevelse...

Marianne Johansson sa...

f ö så tycker jag att alf svensson talar som en frireligiös präst...

Marianne Johansson sa...

alf svensson säger i detta inslag att han är 73 år - ja han föddes i tidan - skövde kommun - den 1 oktober år 1938 - han är alltså 4 år äldre än jag - jag konstaterar att han har födelsedag på samma dag som bengt brülde - nämligen den 1 oktober - födelseåret för bengt brülde är/var dock ett annat - nämligen 1959 - brülde är alltså 21 år yngre än als vensson - och rent åldersmässigt skulle alf svensson ha kunnat vara hans far - ja bara rent åldersmässigt...

Marianne Johansson sa...

jag reagerade på att hon sa 'parlamentarerna' - ja det kanske kan heta så.... jag vet inte - jag skulle ha sagt 'parlamentarikerna' - och jag lägger märke till att han alf svensson säger just så som jag skulle ha sagt: 'parlementarikerna'... - men det är ju - onekligen - lite lättare att säga 'parlementarerna' - varför ska man krångla till ord i onödan...

Marianne Johansson sa...

beträffande min kommentar klockan 07:37: det heter ej 'frikyrkopräst' - det heter 'frikyrkopastor'... 'frireligiös pastor alltså' - och ej som jag skrev 'frireligiös präst'... jag vet t ex att det fanns en pastor i baptistkykran i lidköping - betlehemskyrkan - dit jag tillsammans med min far gick varje söndag till söndagsskolan - där min far var kassör - under tio år gick jag troget med min far till baptistkyrkan från det jag var 2 år till det jag var 12 år - då fick jag efter 10 års troget besökande på söndagsskolan en bibel... jag upphörde efter det erhållandet av den boken att gå till kyrkan och jag konfirmerades ej - eller det som motsvarade konfirmation - jag är 'a free spirit' - tillhör ingen kyrka eller församling öht - men min far var baptist till sista andetaget - vilket ägde rum den 21 augusti år 1972...

Marianne Johansson sa...

jag hade inga lekkamrater som var frireligiösa - ej heller klasskamrater som var frireligösa - det kändes bara konstigt för mig att vara annorlunda på det sättet - år 1955 - då jag i november skulle fylla 13 år - började jag i realskolan - fyraårig sådan - och då vid det laget hade jag liksom tagit avstånd från baptistkyrkan - jag började känna mig mer intellektuell - så är det fortfarande - jag känner mig mer intellektuell - trots att jag ej har någon akademisk examen - utan endast vissa universitetspoäng i tyska språket - men den som har följt min blogg - om nu någon öht har gjort det - kan nog gissa sig till att jag har intellektuella intressen - jag har ju t ex en sådan person som noam chomsky som en av mina absoluta favoriter - det tycker jag iaf själv säger en del om mig som person...

Marianne Johansson sa...

jag är dock ej ateist - jag är 'a human being' - något annat är jag ej - det som inte finns ord för - det finns inga ord för...

Marianne Johansson sa...

apropå min far- som föddes i östergötland - i koppetorp - ulrika - kisa - den 28 februari år 1897 - så var han folkpartist - som många frireligiösa var på den tiden - men när han hade hört alf svensson så tyckte han naturligtvis att han var bra och han hade gärna röstat på honom men jag kommer ihåg att han sa att han förstod att han och hans parti då vid den tiden då det begav sig ej hade någon rimlig chans att komma in i riksdagen så därför röstade han inte då vid den tidpunkten på honom... - min far drabbades som pensionär - efter att troget i hela 50 år varit arbetare på tändsticksfabriken - av en propp i hjärnan med åtföljande afasi och förlamning av halva kroppen...

Marianne Johansson sa...

'alf svensson' i st f 'als vensson'...

Marianne Johansson sa...

'som' i st f 'sin'...