fredag 8 juni 2012

Anne marie Berglund, (videoklipp av Sofia Sanchez)

4 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

detta - anne-marie berglund - är en poet född år 1952 - samma år som thomas nydahl föddes den 27 juni - anne-marie berglund föddes den 31 januari år 1952 i finland men hon växte upp i bergslagen - hon bor numera sen en längre tid - vad jag tror mig förstå - i stockholm - huvudstaden - denna poet är alltså lite drygt nio år yngre än jag - åldersskillnaden mellan henne och thomas nydahl - han med bloggen 'vaka över ensamheten' är endast 5 månader - som hon alltså är äldre än honom... (denna poet har ej i 20 år - i underordnad ställning - slavat på kontor - något som jag har gjort - hon har ej heller - i underordnad ställning - under 16 år slavat som spårvagnsförare - något som jag har gjort - jag kommer - å min sida - sort of 'kontrastivt' - jämförelsevis - ej någonsin att bli något sådant fint som hon har blivit - alltså 'poet' och 'författare' - som hon dessutom varit under ganska lång tid - 'poet' och 'författare' - men jag har min blogg - denna! - och jag kan fritt och spontant uttrycka vad jag liksom känner för att uttrycka - det behövs inget bokförlag för något sådant - det behövs ej heller någon kritiker som kritiskt granskar och bedömer det jag uttrycker - gott sei dank!

Marianne Johansson sa...

...sen är det ju en annan sak att jag liksom innerst inne gärna skulle ha velat haft en sådan chans i livet - detta att tro sej om att kunna skriva - uttrycka ngt - jag gick på en kurs hos stig göran gustafsson - vuxenskolan - ht 1983 - 'bli författare' - men det blev ingen författare av mig p g a det - det är svårt för vissa - nu detta år - då jag uppnår en ålder av 70 år - är liksom 'loppet kört' - allt är för sent! - men så länge jag kan använda mina fingrar att trycka ner bokstäver på tangenterna på mitt 'bord' under datorskärmen så... - jag klagar inte! - detta är mitt medium - mitt sätt att sort of kommunicera med omvärlden - den omvärld som liksom inte finns för mig - mer än allt som finns via you tube att ta del av - vilket ej är lite! - vad jag tror mig förstå så finns ej en enda männischa mer än min 10 år äldre syster i lidköping som ibland kollar lite vad jag skriver på min blogg - jag är tacksam för att ha en syster som bryr sej - i mån av tid - hon har mycket att sköta - och hon är 10 år äldre än jag - sen har jag en son - (som haft hela sin uppväxt hos sin far o - från cirka 4 års ålder - styvmor - efter det att jag - då han var 3 år flyttade ifrån fadern) - som är upptagen till max - med jobb - heltidsjobb - skiftjobb - och nyfödd son och fru och hus och trädgård och bil/bilar - och motorcykel - ... han har kontakt med mej per telefon regelbundet och det är jag tacksam för - han bor i annan del av sverige...- jag är stolt över denne min son - jag har anledning att vara stolt - men det är inte min förtjänst att han har blivit den han är - det är faderns och styvmoderns förtjänst! - att jag nu på ålderns höst kan glädja mig åt att ha en dator med internet uppkoppling och med eget google konto och med blogg - Blogger - ja detta har jag min son - min ännu - 'gott sei dank' - i livet varande son att tacka för! - utan honom så hade jag varit utan detta - ja jag fick ju redan jag tror det var år 2007 en mejl-adress fixad av min syster - en mejl-adress hon talade om för mig per telefon - och som jag sen nybörjaraktigt och trevande började använda mig av på olika bibliotek i stan - min syster o svåger hade redan under rätt många år gått på datorkurs - dom har rätt länge varit avancerade datoranvändare - dock har dom ingen blogg - vilket jag har! - helt på egen hand har jag upptäckt mitt 'universitet' - som jag 'sort of' betraktar min blogg och you tube - via Blogger Dela - som...

Marianne Johansson sa...

hon - poeten - talar om mascara - jag - till skillnad mot t ex mona sahlin - har aldrig någonsin använt mig av mascara - jag är och har varit i hela mitt liv 'naturell'... en av orsakerna till att jag upplevde hon mona sahlin som sort of osmaklig var hennes överdrivna användande av mascara - jag skulle aldrig rösta på en sånn! - hon själv uttryckte det en gång som så att hon tyckte det var barnsligt av sånna typer av männischor som reagerade på något sådant att hon var en mycket stor användare av mascara - jag personligen kan lätt förstå att hon haft en annan sorts uppväxt än jag - haft en annan sorts föräldrar helt enkelt än den sorts föräldrar som jag har haft - - oxå kan jag förstå det av det tal hon höll i en frikyrkoförsamling före valet - det senaste - där hon öppet inför alla troende deklarerade att hon ej tror på gud! - hur dum får man vaa? - trodde hon att hon i en frikyrkoförsamling skulle kunna vinna röster genom att uttrycka att hon var ateist?!

Marianne Johansson sa...

min syster är sen lördagen den 29 mars år 2014 ej längre i livet... - alas!