fredag 12 februari 2010

is life a struggle?

7 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

is life a struggle - *struggle* - what is that? - eller ett vegeterande - filosofiskt vegeterande - kanske både och - behöver det ena utesluta det andra - vad menas? - vad är att komma vidare - utvecklingsmässigt...

Marianne Johansson sa...

jag har iaf en massa gånger lyssnat på och verkligen njutit av konversationen mellan iris murdoch och bryan magee - bbc interview - on philosopy and literatur - det har gett mig och ger mig nästan varje dag så oerhört mycket - rent mänskligt kulturellt filosofiskt och språkligt - en ren nutning - oxå idag har jag lyssnat på dessa underbara människor - iris finns ju inte längre i livet - men tack vare detta youtube clip så lever hon fortfarande varje dag för och med mej så även bryan magee - han är helt underbar - jag vet inte om han kanske fortfarande är i livet - förutom att han är det i högsta grad för mej via you tube så gott som varje dag som jag lyssnar på honom - jag känner mej delaktig i deras kulturella samtal - känner mej nästan i fantasien på samma nivå som dom - i verkligheten naturligtvis inte - men språkligt - kan jag faktsikt hänga med - t o m förstå vart enda ord dom säger - tack för denna intervju som jag varje dag när som helst kan ta del av - jag har den lagrad på min tele2 e-mail adress....

Marianne Johansson sa...

*literature* - ej *literatur* - *njutning* - ej *nutning*...

Marianne Johansson sa...

ja då för drygt ett år sedan hade jag ju ännu ej upptäckt you tube - 'dela' - detta med iris murdoch och bryan magee var alltså något av det första som jag upptäckte - sedan under det år som gått sedan dess har jag ju upptäckt så oerhört mycket mer - jag förkovrar mig varje dag - på mitt alldeles egna sätt - ut ur eget fritt val - mitt eget universitet - så uttrycker jag det ibland - i min ensamhet lär jag mig faktiskt en hel del varje dag - men kommunicerar med andra än med mig själv - detta fenomen som egentligen är ett mänskligt behov - denna - en sådan - ynnest kan inte jag räkna med - alas!

Marianne Johansson sa...

ja det var d å det - nu sedan ett par dagar tillbaka har möjligheten för mig - att föra över sånt jag hittar på you tube till min egen blogg - tagits ifrån mig - jag måste dela med mina vänner står det - men jag har inga vänner - därför är - och förblir tydligen - denna möjlighet för mig stängd - men jag får vara tacksam för alla överföringar jag redan gjort och dom kan jag ju gå tillbaka till och liksom ta vara på mer än en gång - man får väl nöja sej med det man redan hittills lyckats samla på sej...

Marianne Johansson sa...

nu återigen - sen ett par dar - har möjligheten förmenats mig att föra över från you tube till min blogg - men det går att föra över själva titeln - rubriken - på det jag upptäckt på you tube och haft önskan om att i sin helhet föra över - men inte mer än själva titeln - rubriken - sen kan man ju med ledning av titeln - rubriken - gå in på google och komma in på det som finns på you tube och avlyssna det som finns att avlyssna och kanske ibland att se på just det stället - det stället som kallas you tube...

Marianne Johansson sa...

ja sen en tid tillbaka så funkar det tillfredsställande med överföringarna från you tube till mina bloggar - thanks!