torsdag 25 februari 2010

poetry...

13 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

en artikel i tidningen GP den 15 november år 2008 - skriven av nicklas von matern - handlande om en vid den tiden 24-årig tjej boende i biskopsgården - då vid den tiden aktuell på cafe hängmattan - poetry slam...

Marianne Johansson sa...

"misstaget visade vägen för sandra - det hela började som ett misstag på borås kulturhus - idag är sandra haag poet som vill sprida glädje på festivaler - tävlingar och bibliotek - och i framtiden vill hon nå ut till skolorna - inget tyder på att sandra haag har jobbat nattskift - hon är närvarande och genomtänkt och emellanåt sänker hon blicken mot golvet som för att dämpa sin entusiasm - sedan hon började vid göreborgs universitet - har hon jobbat av och till som boendestödjare på ett gruppboende i biskopsgården - det är en läroprocess att jobba med psykiskt funktionshindrade - man blir ödmjuk inför människors olikhet -

Marianne Johansson sa...

sandra studerar till gymnasielärare i engelska och svenska - men utesluter inte att fortsätta på sin nuvarande arbetsplats - jag har avverkat fyra år på det femåriga programmet - hittar jag inte något lärarjobb direkt kan jag alltid arbeta som boendestödjare ett tag - jag trivs jättebra - redan på mellanstadiet upptäckte hon glädjen i att undervisa - jag hjälpte hellre andra med engelskan än att försöka lära mig matematik - sandra är uppväxt i bredared - borås kommun - där fanns det en låg- och mellanstadieskola - en kyrka och en idrottsförening - inget passade sandra - jag vantrivdes för det mesta i skolan - var inte religiös och hatade fotboll - så jag läste böcker och gick i skogen - jag hade livlig fantasi och ville bli författare - skrev långa berättelser som aldrig blev färdiga - efter tvåan på gymnasiet i borås bar det iväg till bretagne i frankrike för att vidga vyerna - vid en katolsk gymnasieskola som heter notre dam des marais läste hon bland annat engelska - filosofi oc litteratur - när jag åkte dit hade jag inte en aning om att det var en katolsk skola - det fattade jag först när jag såg alla nunor!

Marianne Johansson sa...

efter ett hektiskt studieår gick hon sitt sista år i borås - därefter dröjde det inte länge förrän hon och pojkvännen flyttade till biskopsgården i göteborg - där bor de i dag tillsammans med tre små hyperaktiva marsvin - och trivs med tillvaron - hennes dikter slår an lekfulla ackord - men tycks ändå genomsyras av en balans mellan inehåll och form - det är kul att prova olika stilar - jag skriver för att jag älskar att experimentera och för att jag vill dela med mig av saker som jag varit med om - åtskilliga poeter har inspirerat sara - men hon pratar sig särskilt varm om en - nils ferlin tycker jag mycket om - hans dikter är väldigt vardagsnära och ärliga - lågmälda och mänskliga - och så har en humor som inte blir alltför hård - själv har jag svårt för att inte använda mig av för mycket sarkasm och satir - i alla fall när jag står på scenen -

Marianne Johansson sa...

för cirka tre år sedan hamnade sandra på ett poetry slam - på sådana tävlar poeter mot varandra med sina egna dikter inför publik - vi hade tagit fel på dag - det var meningen att vi skulle se på en teaterföreställning på borås kulturhus - men så gick det i stället en deltävling i *hagströms hink* - en lagtävling som går i borås varje år - därmed ledde det misslyckade teaterbesöket till en rad egna uppläsningar på tävlingar - festivaler och bibliotek - på sin debut på hagabion i göteborg fick hon dock bekänna färg - jag minns hur knäna skakade - hela scenen kändes ranglig - efter en trevande inledning infann sig snart en trygghet på scenen - och häromåret slutade hon tvåa i distriktsmästerskapen - i årets upplaga på café hängmatan blev det ytterligare en andraplats - efter en finalduell med oskar hanska - fast när allt kommer omkring kan tävlingselement kvitta - jag tycer egentligen inte att tävlingsmomentet är något positivt - men det drar folk - en bra publik gör en bra tävling - oa vsett resultat - i poetry slam skickas i regel en hatt runt i publiken - så att välvilliga kan lägga i en liten sak till segraren - senast sandra vann en deltävling i ett distriktsmästerskap så fick hon en drös penor - 27 kronor - och inte minst publikens kärlek - på scenen vill hon framför allt ha en kul stund med publiken - man kan ha kul med poesin också - det är en kulturell aktivitet som alla kan ägna sig åt i vilken ålder som helst och i vilken social kontext som helst - scentexterna skiljer sig alltså en aning från stoffet som kanske - bara kanske - kommer att skickas iväg till något förlag - uppläsningstexterna kan ha ett underhållande syfte - men ofta så finns också ett budskap - även om det inte finns någon filosofisk fundering - som jag kanske mer ägnar mig åt i bokpoesiform - sandra får även utlopp för sin kreativitet genom matlagning och musik - instrument som hon försökt tämja är bland annat klarinett - munspel och gitarr - jag försöker lära mig lite av varje på egen hand - just nu är det gitarr men jag kommer aldrig riktigt fram - det är så jag lever mitt liv - så det ska vara..." /skrivet av Nicklas Matérn - namn@gp.se/lördagen den 15 november år 2008.

Marianne Johansson sa...

oskar hanska är/var min favorit-poet - jag var där hösten 2008 ett antal gånger som publik - åhörare - på café hängmattan - och någon som verkligen visade sig vara en poet - och oxå estradör - och en människa - såsom en människa ska vara - enligt mej - det var faktiskt oskar hanska - detta vill jag ha sagt i sammanhanget - av en ren slump kom detta tidningsurklipp fram just nu på morronen när jag rotade bland alla mina tidningar och urklipp - jag tror att jag någonstans oxå har ett urklipp med min favorit oskar hanska - få se om jag någon gång hittar just det urklippet - då kanske jag återkommer här på min alldeles egna blogg - och återger det oxå...

Marianne Johansson sa...

rättelse: det var inte år 2008 jag var på besök - som åhörare - ett antal söndagskvällar på cafe hängmattan - det var året innan - alltså hösten år 2007 - då - den hösten var jag mycket aktiv - hade oxå skrivit in mig på filosofiska inst vid göteborgs universitet ... (pannkaka blev det av allt - som så brukligt i mitt fall - nu har jag iaf en dator - en alldeles egen med internetanslutning - vilket jag inte hade den hösten år 2007!)

Marianne Johansson sa...

skulle jag .... d h evtl unter umständen - was - vad skulle jag eventuellt unter umständen kunna göra - jag menar nu schreibweise hier auf meinem eigenen blogg - was wuerde ich nicht schreiben können - unter umständen - wenn kein verbot vorhanden wäre - was fuer ein verbot (*Berufsverbot* handelt es sich wohl nicht um in diesem falle - aber...)

Marianne Johansson sa...

från det ena till det andra - ett offer - vem har varit ett offer - vem blev ett offer... - jag återkommer kanske i ärendet - ämnet - om inget hindrar mig - vi får se ...

Marianne Johansson sa...

det jag skrev nu alldeles nyligen har absolut inget med ämnet *poetry* att göra - det vill jag klargöra ... (heller inget med ämnet filosofi) (det handlar om det s k livet - och det som blev ett misslyckat liv för min son - som ledde till en ytterst tragisk avlidande-död - kaum vorstellbar!

Marianne Johansson sa...

besteht ein ausdrucksmangel? - wohl kaum.... eine moeglichkeit etwas zum ausdruck zu bringen - bloggweise - wie hier - so eine einmalige möglichkeit wie diese - warum nicht diese einmalige möglichkeit auszunuetzen - zu was - um ein leben zu beschreiben - om vems levnad att beskriva - hur kan man beskriva en levnad - någons levnad - rent subjektivt kan jag försöka med att beskriva hur jag upplevt - och fortfarande upplever - att mitt s k liv har varit - med alla mina synliga och osynliga begränsningar och handikapp - men är det inte i egoistiskaste laget - jag borde skriva om den son som ej längre finns i livet - jag borde försöka beskriva hur jag tror att han upplevde det under sin levnad - vid olika tillfällen - olika skeden - faser- i - under - hans relativt korta liv - han levde från 21 januari år 1979 till den 30 november år 2006!

Marianne Johansson sa...

was morgen? - weiss nicht...

Marianne Johansson sa...

immerhin...