fredag 26 februari 2010

maskinskrivningsövningar - inget annat...

7 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

dom som hittills mer eller mindre öppet visat sitt missnöje med mig - att jag har tagit plats - med mina tyckanden - ovidkommande - och anorlunda - kan nu glädja sig - jag har nu lovat mig själv att jag hädanefter inte ska belasta andra eftersom jag inte är önskvärd - jag ska bara ägna mej åt skrivövningar här maskinskrivningsövningar - företrädesvis avskrift av tidningsartiklar - vilket ju faktiskt är mitt stora intresse - jag har så mycket intressant som jag kan skriva av här och härigenom öva mej både språkligt och innehållsmässigt och att skriva rätt på tangenterna - jag vill påpeka att när jag gick i gymnasiet i lidköping i början på 1960- talet så hade jag absolut inga drömmar om att sitta på ett kontor och vara kontorsslav - ändå blev det så - mycket beroende på att en person - yrkesvägledare på arbetsförmedlingen - tyckte att jag skulle gå en maskinskrivningskurs - helst hade jag velat bli språklärare eller något sådant - men hon trodde att det inte skulle passa mej _ utan att ta en sekreterarkurs skulle nog passa mej bättre - skriva maskin är alltid bra att kunna resonerade hon - månsson hette hon kommer jag ihåg - dessutom var disponenten på tändsticken - pappas chef och vår granne - inte han - men väl hans dotter - väl någon sorts förebild någon att beundra - kanske eventuellt för mina föräldrar - hon var nämligen korrespondent på rörstrand - och korrespondent lät väl fint för en som bara var vanlig arbetare - jag har alltså i 20 års tid varit kontorsslav och skrivit maskin - ett totalt osjälvständigt arbete som egentligen inte gett mej någonting - mer än lite översättningsar- bete till tyska huvudsakligen - det gav väl viss tillfredsställelse men f ö - inget - då jag år 1985 i maj blev mer eller mindre uppsagd från min korrespondentanställning - ville jag aldrig mer se åt en skrivmaskin - jag fick en total avsky för allt vad skrivmaskiner hette - hade inte ens en liten skrivmaskin hemma för husbehov - om jag behövde skriva ngt blev det jämt för hand - alltså från maj 1985 till förra året sommaren år 2009 - vad blir det 15 plus 9 - ungefät 24 år inget maskinskivande ö h h - jag kom alltså igång med mitt skrivande på den här egna datorn i somras föra året och det var jättekul - jag skrev en massa mer eller mindre - ofta alltför långa och ovidkommande - inlägg - kommentater på newsmill.se - sen någon gång i vintras har jag oxå fått en blogg och skriver alltså - men alltid oönskad - jämt oönskad - när jag tänker tillbaka på mitt liv så har jag egentligen alltid känt mig oönskad - utom av mina mamma och pappa - så jag har vanan inne att känna mig oönskad - nu tänker jag alltså fortsättningsvis inte besvära andra - andra som mer eller mindre öppet förklarat mej ej önskvärd - jag ska alltså öva upp min maskinskrivningssicklighet genom att skriva av tidningsartiklar i olika intressanta ämnen - jag slukar nämligen tidningar och tidningsartiklar - det är mitt stora intresse - emellanåt om jag känner för det kan jag ju oxå skriva av mig reaktionsvis på min egen blogg - det må väl vara tillåtet - tala om vad jag tycker - har tyckt - om saker och ting - och olika företeelser - och olika människor - om jag vågar - det återstår att se - det kanske är säkrast att bara ägna sig åt avskrifter av det som andra har skrivit...

Marianne Johansson sa...

små korrigeringar: 'ungefär' i st f 'ungefät' - 'ö h t' i st f 'ö h h' - 'förra' i st f 'föra' - 'maskinskrivningsskicklighet' i st f 'maskinskrivningssicklighet'

Marianne Johansson sa...

'ö h t' i st f 'ö h h'...(alltså förkortningen för 'över huvud taget')

Marianne Johansson sa...

detta var alltså före min upptäckt av you tube!

Marianne Johansson sa...

numera kan jag ej längre - sen någon månad tillbaka - föra över från you tube till egen blogg - alas! - men istället går jag nu allt oftare tillbaka och ser vad jag har från tidigare datum på egen blogg - och även för jag ibland över till aktuellt datum - gammalt blir som nytt - nej egentligen inte - men i brist på nytt fr you tube så kan jag ju hålla tillgodo med det jag redan har - dels av egen gammal 'produktion' och det jag förut haft möjlighet föra över fr you tube... någon som helst kommunikation med någon annan har jag ju ej - jag är en ensam männischa med ensam blogg - ja det är ju faktiskt två bloggar - båda ensambloggar som ingen! - inga! - öht bryr sig om - och kanske lika bra det - ibland förekommer 'Anonym'!- skriverier! på engelska/amerikanska! - sånt som absolut ej! är välkommet på min blogg...

Marianne Johansson sa...

'översättningsarbete' i st f 'översättningsar-bete'...

Marianne Johansson sa...

idag - lördag den 31 oktober år 2020 - har jag läst något intressant som en christian rück skrivit - nämligen 'insidan' - DN av fred 25 eptember år 2020...