lördag 6 februari 2010

tomrum

19 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

vad är tomrum?

Marianne Johansson sa...

ja associationen kan gå till *tomb* - det engelska ordet...

Marianne Johansson sa...

idag har jag vågat skriva en kommentar - en kort sådan - på en av peter ingestads bloggar...

Marianne Johansson sa...

dessutom har jag idag vågat skriva en kommentar på newsmill - under ramona franssons artikel om pagrotsky - få se om den blir godkänd - det vet jag ännu inte...

Marianne Johansson sa...

dessutom kan jag informera om att jag - tack vare min ålder - vid midsommartid år 2007 - vågade mej på att skriva - ett handskrivet brev - postat med vanlig post - till moralfilosofen brueldes hemadress.... det är ganska mycket som jag har vågat - jag som är en så räddhågad människa - jag överträffar mig själv ibland - kanske går jag över en gräns som jag egentligen inte borde gå över - men vad är egentligen *gränser* ... ?

Marianne Johansson sa...

korrektur av ovanstående kl 12.05 - det var ej vid midsommartid år 2007 - det var vid midsommartid år 2008!

Marianne Johansson sa...

jo - min kommentar på newsmill - betr pagrotsky blev godkänd - t o m båda kommentarerna i detta ämnet - pagrotsky - blev godkända - det var alltså ramona franssons artikel som jag bland en hel del andra kommenterade under...

Marianne Johansson sa...

der morgige tag - was wird morgen - noch zu sehen - noch heute etwas unbekanntes - was ist heute - heute abend ist heute abend - aber morgen - dann im morgigen tag - was wird nicht dann werden hier auf diesem blogg - ich habe schon was gefunden - das ich aber heute abend nicht schreiben will - möchte - sondern erst morgen - hoffentlich bin ich auch morgen am leben - um das zu schreiben das ich hier in meinem chaos gefunden habe ... der morgige tag also - jag ser fram emot den morgigen tag - alltid något - att ha en morgondag att se fram emot - då jag kan skriva sånt som jag har hittat av en slump ikväll men vill spara att skriva ut här tills i morgon - men imorgon kanske jag är på annat humör - man weiss nie - was der morgige tag bringt - noch zu sehen - noch zu sehen...

Marianne Johansson sa...

jag vill inte göra nisse pensionär mer besviken än jag redan har gjort - därför skriver jag nu inte på hans blogg - han nisse lever i drömmarnas värld - själv är min dröm att inte ha några drömmar alls - jag drömmer inte alls om att resa någonstans - tvärtom är min dröm - innersta önskan - att slippa resa någonstans - han är optimist uti fingertopparna och han kan inte förstå mitt sätt att vara - jag är inte optimist - jag är realist - accepterar verkligheten sån som den är - jag har idag på hans blogg - en av dom - skrivit kontrastivt om mej själv - detta skulle öka på kontrastiviteten ännu mer - kanske skulle bli lite för mycket för honom - man kan inte riktigt förstå varandra om olikheterna är för stora i förhållingssättet i tillvaron...
(ska nu gå och lägga mej och lyssna på p4 - wollter? - jag brukar göra detta vid denna tid på lördagskvällarna...)

Pensionär Nisse sa...

Hej Marianne
Om människor är sig själva vet man det och kommunikationen kan säkert bli bra ändå, även om man inte alls är tvillingsjälar. Besviken blir man om man har förväntningar som inte går in.
Nisse

Marianne Johansson sa...

ja det är väl det att jag i grunden är en besviken människa - känner mig besviken och lessen helt enkelt - det förklarar kanske mitt förhållningssätt - en ren försvarsmekanism - så kan man oxå se på det...

Marianne Johansson sa...

lustigt att du använder uttrycket går in - slår in brukar det väl vanligtvis heta - beträffande förväntningar... åtminstone vad gäller förhoppningar - kanske även önskningar - brukar man väl säga *slår in* - jag vet inte varför egentligen - *går in* går väl lika bra egentligen...

Pensionär Nisse sa...

Hej Marianne
Jag tänker nog inte på språket lika mycket som du.Och i det här fallet har du rätt.
Nisse

Marianne Johansson sa...

det är inte alls säkert att jag har rätt - jag tror att du är mycket språkmedveten - minst lika mycket som jag - jag fick för mig att du kanske med en viss avsikt använde dig av gå in - man brukar säga att något inte går in i någons hjärna - jag fick en sån association...

Pensionär Nisse sa...

Hej Marianne
Dina tolkningar blir ibland ren underhållning för mig. Tack så mycket.
Nisse

Marianne Johansson sa...

TÄNK OM DET VORE SÅ ATT MINA TOLKNINGAR IBLAND KUNDE BLI REN UNDERHÅLLNING FÖR HONOM - förlåt nu blev det av misstag stora bokstäver - ja nu har jag iaf sett att nisse har försökt att vara vänlig mot mig här på min blogg - hade nästan glömt av det - och dessutom i morse kunnat läsa på hans blogg - funderingar - att han inte vill att jag ska skriva på den hans blogg som heter nisses funderingar - inget roligt för mig - jag tycker ju det är jättekul att skriva på just den bloggen - mycket roligare än den bloggen han hänvisar till på passagen...

Marianne Johansson sa...

ja vad ska jag säga så här ett drygt år senare - pensionär nisse var min absolut första kontakt som bloggare - berodde väl på att jag initialt presenterade mig som pensionär - då dök han upp som pensionär - och jag nappade väl på det - senare tog jag bort pensionär som presentation av mig själv - jag tycker - vill inte tycka - att detta att vara pensionär ska liksom slå ut allt annat som man är - precis som om man inte i sjuttioårsåldern fortfrande kunde - skulle kunna - ha ett ungdomligt sinne ...

Marianne Johansson sa...

'fortfarande' i st f 'fortfrande'...

Marianne Johansson sa...

var det 'redan'våren år 2009 jag började använda mig av en egen dator (?)- nybörjaraktigt - helt på egen hand - innan hade jag nybörjaraktigt försökt att använda mig av dator på västra frölunda bibliotek - jag hade redan fått - via telefon från min syster i lidköping - mig tilldelad en hotmail adress - så jag hade på egen hand på bibliotek kommit på hur man kunde göra för att skicka e-mejl och ta emot e-mejl - det kommer jag ihåg att jag kunde redan den hösten - år 2007 - då jag läste filosofi - men mina kunskaper i datoranvändande var mycket begränsade och helt försöksvis på egen hand framtestade...