"betygen döljer det väsentliga - betyg är populära - folkpartiet tror att de löser skolans problem - socialdemokrater utan egen politik hänger på liksom miljöpartiet som här överger ännu en av sina tidigare ståndpunkter -
- man vill veta var man står - brukar det heta - som om man inte visste det ändå - ambitionen att göra kunskap mätbar och utbildning arbetsmarknadsinsnävad i stället för insiktsvidgande dominerar från första skoldagen till doktorsexamen - peter tillbergs bekanta 70-talsmålning 'blir du lönsam - lille vän?' kan idag avläsas som ett tillstånd - medan samhället säger sig värna valfrihet - och låter segregationen öka i grundskolan och vinstintressen och vidskepelser få genomslag i friskolorna - har den högre utbildningen blivit mallad och instrumentell - vem skulle nuförtiden hävda att svenska universitet och högskolor är vitala knutpunkter för debatt och ifrågasättande? -
- den amerikanska filosofen martha nussbaum lyfter i sin senaste bok 'not for profit: why democracy needs the humanities' fram john stuart mills uppfattning att ett brett akademiskt utbud av humaniora bidrar till ett rikt liv och ett aktivt medborgarskap - i mills 1800-talsögon kom hotet från en själlös - elitistisk syn på bildning - nu - skriver nussbaum - är fienden den osläckbara törst efter ekonomisk tillväxt som styr utbildningspolitiken över hela världen - följden blir krympta sinnen och förlorade möjligheter - på många håll diskuteras pojkars allt sämre resultat i skolan - beror de på bristande motivation - relativ omognad - svullnande machismo - en feminisering av skolmiljön? - är det - vilket hävdats i brittisk debatt - kändiskulturen som underminerar viljan att studera och arbeta? -
- vad är det i så fall för logik som gör att flickor fungerar bättre i en åtstramad skolverksamhet? - glädjen över att fler kvinnor går igenom högre utbildningar grumlas av att kunskapsnivåerna tycks sjunka generellt i hela systemet - med allt möjligt vetande tillgängligt på nätet har behovet att söka efter det minskat - utan den egensinniga tanken kommer invektiv att ersätta debatt - menar martha nussbaum - och det mest effektiva vapnet mot inskränkthet är den fantasi som en generös utbildning kan bidra till -
- förmodligen måste minst två saker hållas i huvudet samtidigt: dels bildningens betydelse för individens förståelse av det gemensamma - dels insikten om att skolan måste göras om när elevunderlaget blir annorlunda - det sönderfall som vi ser i den obligatoriska skolan - men ännu inte förstått konsekvenserna av - utgör inte någon bra grund för självständigt tänkande - betygen är det folk pratar om när de vill undvika de väsentliga frågorna" //Lars Åberg - 'krönikan' - GP Kultur - torsdagen den 15 juli 2010.
5 kommentarer:
"betygen döljer det väsentliga - betyg är populära - folkpartiet tror att de löser skolans problem - socialdemokrater utan egen politik hänger på liksom miljöpartiet som här överger ännu en av sina tidigare ståndpunkter -
- man vill veta var man står - brukar det heta - som om man inte visste det ändå - ambitionen att göra kunskap mätbar och utbildning arbetsmarknadsinsnävad i stället för insiktsvidgande dominerar från första skoldagen till doktorsexamen - peter tillbergs bekanta 70-talsmålning 'blir du lönsam - lille vän?' kan idag avläsas som ett tillstånd - medan samhället säger sig värna valfrihet - och låter segregationen öka i grundskolan och vinstintressen och vidskepelser få genomslag i friskolorna - har den högre utbildningen blivit mallad och instrumentell - vem skulle nuförtiden hävda att svenska universitet och högskolor är vitala knutpunkter för debatt och ifrågasättande? -
- den amerikanska filosofen martha nussbaum lyfter i sin senaste bok 'not for profit: why democracy needs the humanities' fram john stuart mills uppfattning att ett brett akademiskt utbud av humaniora bidrar till ett rikt liv och ett aktivt medborgarskap - i mills 1800-talsögon kom hotet från en själlös - elitistisk syn på bildning - nu - skriver nussbaum - är fienden den osläckbara törst efter ekonomisk tillväxt som styr utbildningspolitiken över hela världen - följden blir krympta sinnen och förlorade möjligheter - på många håll diskuteras pojkars allt sämre resultat i skolan - beror de på bristande motivation - relativ omognad - svullnande machismo - en feminisering av skolmiljön? - är det - vilket hävdats i brittisk debatt - kändiskulturen som underminerar viljan att studera och arbeta? -
- vad är det i så fall för logik som gör att flickor fungerar bättre i en åtstramad skolverksamhet? - glädjen över att fler kvinnor går igenom högre utbildningar grumlas av att kunskapsnivåerna tycks sjunka generellt i hela systemet - med allt möjligt vetande tillgängligt på nätet har behovet att söka efter det minskat - utan den egensinniga tanken kommer invektiv att ersätta debatt - menar martha nussbaum - och det mest effektiva vapnet mot inskränkthet är den fantasi som en generös utbildning kan bidra till -
- förmodligen måste minst två saker hållas i huvudet samtidigt: dels bildningens betydelse för individens förståelse av det gemensamma - dels insikten om att skolan måste göras om när elevunderlaget blir annorlunda - det sönderfall som vi ser i den obligatoriska skolan - men ännu inte förstått konsekvenserna av - utgör inte någon bra grund för självständigt tänkande - betygen är det folk pratar om när de vill undvika de väsentliga frågorna" //Lars Åberg - 'krönikan' - GP Kultur - torsdagen den 15 juli 2010.
Skicka en kommentar