onsdag 25 augusti 2010

Emil Nolde - mer & terre

9 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

- har redan visats - men kan visas ännu en gång - på grund av de fantastiska färgerna...

Marianne Johansson sa...

tonerna - det som kallas musik - är ej det minst västentliga här - tycker jag... alltså färgerna i kombination med tonerna...

Marianne Johansson sa...

tonernas färg - färgernas vad? - färgernas ton? - en färgton - flera färgtoner...

Marianne Johansson sa...

'väsentliga' i st f 'västentliga'...

Marianne Johansson sa...

'määär' und 'tääär' - det rimmar... also wie es ausgesprochen wird - att 'mer' och 'terre' är fanska - so was - so viel - weiss ich...

Marianne Johansson sa...

alltså: hav och jord...

Marianne Johansson sa...

handelt es sich hier etwa um farblosigkeit? - wohl kaum!

Marianne Johansson sa...

'franska' i st f 'fanska'...

Marianne Johansson sa...

emil får mig att tänka på - minnas - emil frostegård - som var överlärare i lidköping - och som jag - in der tat - fick en känsla av hade ett gott öga till lilla 'moi' - jag en total medelmåtta - knappt ens det - hade alltså gått fyra år i folkskolan då jag plötsligt i femte klass fick överlärare emil frostegård i engelska - och fick bra betyg - och det ena ledde till det andra - i sjätte klass hade jag oxå honom i frivillig tyska på kvällarna - och vi fick med honom åka på en tysklandsredsa vid slutet av vårterminen i sjätte klass i folkskolan... det var - såsom - jag upplevde det - och fortfarande upplever det - enbart tack vare honom jag fick chans att gå fyra år i realen och sen tre år på gymnasiet - och ta studenten! - men några akademiska studier har jag efteråt ej lyckats med.... jag är ej speciellt intelligent... jag hade fröken siv hansson - gift tidestedt i femte och sjätte klass i folkskolan - men lyckligtvis hade överläraren kommit på att eleverna skulle bedömas på ett speciellt sätt - jag såsom en medelmåtta blev medlem i en grupp i femte klass - som trots blivit bedömd såsom medelmåtta - ändå skulle ha chans att ha överlärare emil frostegård såsom lärare... inspirerande och uppmuntrande för lilla 'moi'... det var - om jag kommer ihåg rätt - tre grupper i klass 5 som siv hansson - gift tidestedt - hade fått i uppdrag av överlärare emil frostegård att dela upp... och jag var ju - zweifels ohne - en rejäl medelmåtta - men fick chans att gå över bron till västra folkskolan där överlärare emil frostegård hade sina engelska lektioner... det var jättekul för lilla 'moi' och jag fick bra betyg - och kände plötsligt att jag - sort of var 'Någon'! - att jag efter studenten inte visste vad jag skulle bli - kanske konstnär - skådespelare eller journalist!? - gjorde att jag fick gå till en yrkesvägledare på arbetsförmedlingen - fru månsson - och hon sa att det lämpligaste för mig var att gå en kontorskurs... det blev en sekr i upsala - och jag lärde mig där stenografi av en riksdagsstenograf! jag kom ej in på mitt förstahandsval där i uppsala - som var med engelska och franska språken i sekr utbildningen - det fick därför bli med tysk handelskorresp - tyska som jag ej - såsom frivillig-ämne - läst sista ring i gymnasiet - eftersom jag innan hade fått bättre betyg både i engelska och franska...