fredag 13 augusti 2010

en i gänget...

5 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

blir man en i gänget - "urban funered var en av dessa förargliga utnämningar som fredrik reinfeldt och mats odell nog helst glömmer - funered var direktör i carnegie med ansvar för att banken följde finansmarknadens regler - odell värvade honom till regeringskansliet för att hålla i utförsäljningen av statliga företag - funered fick titeln statssekreterare - tionde september 2007 uttryckte mats odell sin glädje över funereds 'gedigna erfarenhet och kompetens' - finansinspektionen var inte lika imponerad - den publicerade tre veckor senare en rapport om carnegie som var rena skräcklektyren - banken hade inte varit så noga med tråkiga formaliteter - 'efterlevnaden av regler synes ha varit styrd av tillfälligheter' - det var alltså funereds ansvarsområde - nu satt den mannen i regeringskansliet som finansmarknadsministerns högra hand - bisarrt - kommenterade en tidning -

Marianne Johansson sa...

- funered avgick efter 23 dagar och vad gäller carnegie tvingades staten rädda banken - ett av alla dessa fall då skattebetalarna tar över ruinen efter oansvariga och/eller inkompetenta direktörer - vart tog urban funered vägen? - blev han direktör i bp? - chef för lehman brothers? - ekonomiminister i grekland? - nej han har utnämnts till minister i sveriges eu-representation - funered bevakar finansmarknadsfrågor i bryssel - i vintras stod jag utanför president prévals tillfälliga högkvarter i haitis huvudstad port-au-prince - ett par led av vakter såg till att ingen nådde presidentens kontor men när jag väl krånglat mig förbi dem var jag välkommen - nästan en i gänget - préval var älskvärd - hans fru charmerande och premiärministern dunkade mig i ryggen - tio minuter tidigare hade han försökt kasta ut mig - det gäller att ta sig innanför muren - jag tänkte på det samma kväll när jag återvände till mitt välbevakade hotell - de hemlösa och hungriga svävade i mörkret utanför entrén - en och annan försökte lura sig förbi vakterna - förvissad om att bakom muren fanns mat och dryck - och jag tänker på det när jag reflekterar över urban funereds karriär - innanför muren är man trygg och blir omhändertagen" // Peter Kadhammar - Aftonbladet - onsdagen en 23 juni 2010 // rubriken för denna krönika var: "väl innanför murarna blir man en i gänget"

Marianne Johansson sa...

- har som hastigast googlat på denne peter kadhammar - han fick 'guldpennan' år 2007 - en mycket fin utmärkelse - säkert välförtjänt - en liten kuriositet - eller vad man skulle kunna kalla det - jag antar att han lars gustafsson - han född den 17 maj år 1936 - skulle kunna ha använt ett sådant ord som 'curiosa' - jag befann mig i säffle ungefär ett halvår - från tidig vår år 1965 till augusti 1965 - ca halvåret - som sekreterare dill direktören på värmlands trävaruexport ab - alltså samtidigt som han - peter kadefors - då hade sin barndom i säffle - om han kanske inte bara hade sin födelse - som ägde rum den 18 juli 1956 därstädes och - så kanske han - peter kadhammar - och jag - då vid den tiden - befann oss - var boendes - i samma stad - han då 11 år - då jag drygt 32 år - tänka sig - vilka små sammanträffanden man ibland kan komma på - apropå samanträffanden tyckte jag mig ju ha sett ett litet samanträffande med maja lundgren eftersom både hon och jag heter i prästbetyget marianne elisabet - med elisabet utan 'h' på slutet märk väl (jag heter dock i prästbetyget gerd marian elisabet johansson - alltså ej 'marianne' elisabet johansson - men har hela mitt liv på min mors inrådan skrivit mitt namn marianne - detta 'samanträffande'- som jag via wikipedia upptäckte med maja lundgren - den välkända författarinnan - fick mig att via internet - först - förra året - via newsmill - försöksvis - utan svar - senare för några veckor sedan - kanske nu redan några månader sen - tiden går fort - via hennes blogg - som jag via sinziana ravinis recension av hennes bok 'mäktig tussilago' i göteborgs-posten - det var väl kanske i slutet av mars i år - upptäckte namnet på - hon är väldigt hövlig maja lundgren - har hittills inte behandlat mej på annat sätt än högst artigt och belevat - det säger en del om henne - ännu håller vi kontakt via hennes blogg - helt otroligt - men snart ledsnar hon nog på mej - vilket skulle vara högst förståeligt ...

Marianne Johansson sa...

fel! - jag var våren/sommaren 1965 - då jag bodde och arbetade som sekreterare i säffle - ej 32 år - som felaktigt återgavs här ovan eftersom jag är - var - född i november år 1942 - så måste jag ju rätteligen - damals - ha varit 22 - 23 år - då var han - peter kadefors - 9 år...- inte visste jag då vid den tiden att jag nu som snart 68-årig gammal kärring plötsligt skulle upptäcka honom i en återvinningstidning och klippa ut hans krönika och skriva av den på min blogg - vad lite man vet - eller rättare vad lite man visste - jag vet numera - enligt mej själv - mycket mera än jag visste då då jag endast var 22-23 år - med ålderns rätt - brukar det ju ibland heta - på gott och på ont - den bästa åldern rent intellektuellt sett är visst när man är i 40-årsåldern - då är man på topp - sen kan man ju kompensera ett och annat via de erfarenheter man samlat på sig och det man p g a erfarenheterna genom de levda åren har lärt sig på gott och på ont...

Marianne Johansson sa...

fel igen! - här ovan har jag i min kommentar kl 18:20 uppgivit att den 'guldpennan'-belönade journalisten - vars krönika i aftonbladet den 23/6 2010 jag citerat - skulle heta kadefors - helt fel - han heter ju peter kadhammar!