måndag 9 augusti 2010

bakfot...

4 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

"akilles typ - mannen med bakfoten - mina föräldrar döpte mej till akilles på grund av ett missförstånd - jag föddes med en ovanligt stor och välutvecklad bakfot - och eftersom far och mor trodde att det fina med den klassiske akilles' berömda häl var dess ovanliga storlek fick jag bära hans stolta namn - detta är minsann inte det enda som mor och far har fått om bakfoten i sin dar - för de har också onormalt stora bakfötter - det ligger väl i släkten - nå - min egen bakfot är i alla fall så ofantligt utstående att jag får allting om den - var jag går i skogar - berg och dalar så fastnar det saker om bakfoten - det blir faktiskt rätt irriterande i längden - särskilt som man oftast inte själv märker att man har fått nånting om bakfoten - eftersom den sitter där bak - menar jag - utan det blir alltid andra människor som upptäcker det först - 'nu har du fått det där också om bakfoten - akilles' får man höra dagligen och stundligen -

Marianne Johansson sa...

- som när jag var tio år och gick i skolan - då var jag ganska räddhågad av mej - mamma försökte få mej karsk och tuff men det gick inget vidare - en dag när jag hade fått min månadspeng gick jag och köpte gräddbakelser för alltihop och satte i mej dom och kom hem alldeles likblek och illamåede - men lille vän varför har du ätit så mycket gräddbakelser? frågade mamma - jo vi har läst om gustav ii adolf i skolan och han var ju hjältemodig och så var han tämligen fet - och då tänkte jag att om jag äter så mycket gräddbakelser så jag blir tämligen fet så kanske jag också blir hjältemodig - det där har du fått om bakfoten - akilles - sa mamma - eller som när den här michanek på sida sa att det föds för mycket barn i sverige då åkte jag med min havande hustru till norge och där födde hon våra tvillingar - det där har du fått om bakfoten - akilles - sa michanek - fast man bara försökte vara till lags - eller som i ungdomsklubben när vi skulle ordna en demonstration för jämlikhet mellan könen och alla skulle va med och hitta på slagord - då målade jag ett jättestort plakat där det stod - 'skaffa alla flickor varsin pillenopp!' - det där har du fått om bakfoten - akilles - sa klubbkamraterna - och så fick jag inte vara med - hur man kan få en sån sak som en pillenopp om bakfoten - eller som när jag ännu var ungkarl och friade till lisbeth palme - för olof palme var min idol - och jag ville bli precis som han - och han var ju gift med lisbeth palme - och därför friade jag till lisbeth palme - för jag ville bli som olof var - det där har du fått om bakfoten - akilles - sa lisbeth palme -

Marianne Johansson sa...

- sen gifte jag mej i alla fall med en barnmorska för att slippa så mycket utlägg vid förlossningen - men tror ni inte det blev en massa norsk personal inkopplad när tvillingarna föddes lik förbannat? - modigare har jag i alla fall blivit sen jag var liten - när det ordnas demonstrationer mot krig och andra upprörande orättvisor som jag är emot - då är det jag som tar i ordentligt - medan dom andra går och promenerar och håller tal och antar protestskrivelser slår jag ut fönsterrutor och välter omkull en del folk och dylikt - sist jag var i farten blev jag ertappad - inte av polisen - utan av dom som hade arrangerat demonstrationen - det där har du fått om bakfoten - akilles - sa dom - det är väl ändå höjden - när man försöker hjälpa till? - särskilt som det ju alltid är j a g som kommer i tv och i tidningen - fast det brukar va ett svart avlångt märke över min stora bakfot på bilderna i tidningen - annars kunde jag ju lätt bli igenkänd - jag menar om det är rätt som dom säjer - att jag har missuppfattat alling - varför är det då bara min fönsterkrossning och vältning av diverse flanörer som står i tidningen? - annars kan man ju anklaga tidnigarna och massmedia för att dom lägger snaror för mej - som jag givetvis fastnar i med min klunsiga bakfot? -

Marianne Johansson sa...

- nänä - i så fall får dom skärpa sej och visa bilder på vad det egentligen handlar om i stället - man får inte va taskig mot en kille med bakfot - men faktum är att jag är utledsen på allt det här tjatet om min bakfot - en kväll kände jag mej så nere att jag gick ut i garaget efter ett rep att gå och hänga mej i - men då föll jag plötsligt omkull och slog huvet i - så jag domnade av - och - när jag vaknade till- stod min hustru på knä bredvid mej med ett glas konjak - var är repet? - undrade jag - det har du fått om bakfoten - akilles - sa min hustru - jag vet inte vad man gör med en sån bakfot - man kanske kunde visa opp den på kiviks marknad?" (detta var sid 89 t o m sid 93 i boken 'tage danielssons typer - ett och ett halvt hekto osminkade självbekännelser' - utgiven hos wahlström & widstrand stockholm år 1970.