måndag 27 september 2010

Björn Afzelius - Två ljus

6 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

sorg var ordet - sorg...

Marianne Johansson sa...

tårar som min mor - min mamma - har gråtit för min skull - p g a att hennes kärlek till mej - omtanke om mej - var så ofattbart stor...

Marianne Johansson sa...

ja alltså sorgetårar - ej glädjetårar -jag skulle ju inte ha flyttat till göteborg - ifrån min sjuka mamma - som året innan hade blivit änka - och jag skulle ju inte ha sagt upp mej fr min korrespondentanställning vid l m v lidköping - min mamma var förtvivlad p g a detta - nu 'in hindsight' inser jag att det hade varit bättre - antagligen - att ha stannat kvar i lidköping och fortsatt att bo i huset alehagsgatan 7 - min fars och mors hus - som jag och min syster fick ärva - men som vi efter ganska många år sålde - år 1985 - tror jag det var - inte var det d e t min far - ej heller min mor - allra helst hade önskat sig...

Marianne Johansson sa...

- ja jag älskar dej här och nu - så som du ter dej här och nu - helt ofarligt att via denna skärm och högtalarna en på vardera sidan om skärmen - liksom älska dej - i betydelsen känna sympati - nu så här när han är död - och allt i verkligheten är omöjligt - men att tycka om en männischa kan man ju göra på detta oskuldsfulla sätt - bättre än inget alls - han lever kvar tack vare sin poetiska musik och sitt sätt att vara - speciellt här - tycker jag hans framtoning är väldigt - sort of- 'tilltalande' - inte rätt ord - men vem hittar nånsinn rätt ord...

Marianne Johansson sa...

om jag skulle ha haft chans - möjlighet - att träffa honom - lära känna honom - i verkliga livet - vilket jag naturligtvis aldrig hade - så skulle jag utan vidare 'dumpat honom' - eftersom han var så cigarettberoende... sånn ää jaa! - sånn har jag alltid varit!... så det jag skrev här innan kommentarsmässigt får man alltså ta med en rejääl nypa salt...

Marianne Johansson sa...

sedan år 1973 har jag varit hemmahörande - boende - i jöötet - varav 8 år i södra skärgården - donsö - etwa 1977-1983...(under vilken tid jag födde två söner - den 21 januari år 1979 och den 27 juni år 1980...)