tisdag 28 september 2010

kommunikation - en vilja - eller vad?

3 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

"suzanne osten är besatt av samtalet - av att upprätta en förbindelse - möta publiken efter en teaterföreställning - gå djupare - vidare - 'kommunikation till varje pris' är undertiteln till tiina rosenbergs bok - ett teatersamtal med suzanne osten - som kom ut i samband med att hon fyllde 60 år - i juni år 2004 - sedan 1960-talet har osten stått i centrum för utvecklingen av den politiskt radikala teatern i sverige - osten blev snabbt en tongivande regissör inom svensk barnteater - 'barnen har rätt att få ett språk för känslor som oro - sorg - besvikelse och vrede' - detta språk är grunden för det politiska engagemanget - 'politik är vilja till kommunikation' säger suzanne osten" - Bokfront september år 2004. (som en liten kommentar från mej: har inte alla människor - även vuxna - ett behov av ett språk för att uttrycka oro - sorg - besvikelse och vrede - även vuxna kan ju ha ett litet barn inom sig och kan ju därmed ha ett behov till uttryck - inte bara stänga in allt inom sig - 'sort of' svälja - utan låta det komma till uttryck - för andra att ta del av och kanske få en viss delaktighet i känslan - är inte det kommunikation - djur kan kommunicera - men människor kan kommunicera - borde kunna kommunicera - på ett bättre och mer nyanserat sätt - och kunna ge varandra mer utbyte - intellektuellt - känslomässigt etc - än vad djur är förmögna till - kommer just ihåg ett samtal som jag har lyssnat på mer än en gång och oxå har här på min blogg tror jag på mer än ett ställe nämligen bryan magee's samtal med noam chomsky på bbc - när dessa herrar var i sin krafts dagar - deras ålder är ju numera ganska så hög - t o m högre än min - men dom är fortfarande i livet ...

conny sa...

Jag tror att all mänsklig kommunikation har en stänk av inbyggd narcissism. Man vill göra motparten/samtalspartnern uppmärksam på att "jag är" jag finns.
Man vill ju få respons för det man säger. En bekräftelse på att man finns. Man vill bli omtyckt, respekterad.
Jag pratar, jag skriver, jag tycker, se jag finns!

Marianne Johansson sa...

först nu upptäckte jag denna kommentar från conny - conny-tankar.blogspot.com - han har liksom nu - för rätt länge sen - av någon anledning - som jag inte riktigt förstår - sagt upp blogg-bekantskapen med mig - mej gör det heller inte så mycket- faktiskt...