tisdag 28 september 2010

Pär Lagerkvist läser "Det är vackrast när det skymmer"

4 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

"... och allt skall tagas från mej..." (dessa ord har jag tidigare i mitt liv - dessa ord - har tidigare i mitt liv känts aktuella - och jag sade dom tyst för mig själv - jag hade ju lärt mig denna dikt när jag gick i skolan i lidköping - poesi har jag alltid liksom älskat... (det var alltså under den tid i mitt liv då jag mot min egen vilja blev arbetslös - i maj år 1985 - och samtidigt hade mina barn liksom tagits ifrån mig - ja dom hade liksom aldrig haft någon chans att få komma till mig - och bo hos mig - sen jag skaffat egen lägenhet i stan - jag hade velat ha haft barna hos mig eller att vi skulle delat upp det hela på ett bra sätt och att jag inte skulle bli totalt portad som jag blev från att komma till donsö - så hade ej jag tänkt mig det hela - men den nya fru kihlström - karin - satte stenhårda ultimatum - en stenhård kvinna - men nu 'in hindsight'
är jag tacksam att min yngste son fick bli uppfostrad av henne - tack vare det verkar han klara sig hyfsat bra...

Marianne Johansson sa...

dann... - wann? ... 'dann ist das leben zu ende...' - 'dann'.... - wann?

Marianne Johansson sa...

ja orden 'dann' och 'wann' sort of rimmar ju - på varandra - eller hur man nu ska uttrycka det...

Marianne Johansson sa...

varje dag noch 'zur verfügung' - zu leben - am leben zu sein... - en nåd - nothing else...