tisdag 28 september 2010

via tid...

7 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

via tid - via människor jag mött - om flyktigt eller ej - så har jag 'blivit till' - sort of - och fortfarande är detta fenomen 'förhanden' - eller hur det nu ska uttryckas - den förhandenvarande tiden - den tid som är nu - som hela tiden rinner allt fortare - för varje dag som går - ett tidsfenomen - när man börjar komma upp i ålder - säg befinna sej i 70-årsåldern - som jag! - hur ska det då ej ila fram tidsmässigt - om jag får leva säg ytterligare ca 5 år - hinner inte med - hinner inte alls med! - Jag hinner inte med! - Jag hinner ej med att göra allt det jag skulle vilja - och framför allt ej allt det som jag borde göra - orken räcker ej - är - dvs jag är - med mina 130 kilo - och min psykiska läggning - inte tillräcklig - redan som 20-21-åring i sthlm hösten 1963 fick jag diagnosen 'insuff' - ja - zureffend! - men då - på den tiden - hade jag ingen övervikt alls - har aldrig varit så smal som jag var den sommaren och förhösten - år 1963 - det var alltså 47 år sedan! -min vikt är numera mer än tillräcklig - så kanske man oxå skulle kunna uttrycka det - men varför ej göra något åt saken då?! - kanske någon invänder - det är lättare sagt än gjort! - det skulle jag vilja påstå - och i själva verket trivs jag ganska bra med min vikt - det gör mej inte så mycket detta att jag inte orkar så mycket - huvudsaken är att jag orkar med att emellanåt skriva av mej på min blogg - det är det som känns som det viktigaste för mej - vad spelar en stor kroppshydda för roll - på äktenskapsmarknaden eller ngt sådant är jag ej det minsta intresserad av att befinna mej! - jo övervikt - 'obesity' - spelar - hälsomässigt - stor roll! - jag negligerar det faktumet - jag lever i mina minnen - minnenas värld - vad betyder då en tung kropp - kanske är det en fördel att man mestadels ej befinner sig i rörelse utan i stället 'sort of' vilar - i vilotillstånd - utan diverse ansträngningar - finns ju utrymme för diverse tankar - minnesflöden - som kan röra sig hur fritt som helst - egentligen en önsketillvaro - passar egentligen mej perfekt - de jobb jag haft i mitt liv har mest känts som slaveri - som ett sätt att få en lön en gång i månaden - korrespondent/kontorsslav i 20 år - spårvagnsförare i 17 år - varav det sista året som sjuksriven - dessa arbeten har ej känts det minsta - iaf inte många procent - fulfillend - not much of fulfilment - nu njuter jag av mitt otium - den - vad jag kan förstå - relativt korta tid som är kvar av detta som kallas mänskligt liv - jag klagar ej - det finns dom som har det mycket värre - allt beror ju egentligen på vad man jämför med...

Marianne Johansson sa...

'zutreffend' i st f 'zureffend'...

Marianne Johansson sa...

'sjukskriven' i st f 'sjuksriven'...

Marianne Johansson sa...

för ca 10 år sen vägde jag 10 kilo mindre än nu - numera ungefär 120 kilo... too much!

Marianne Johansson sa...

numera 115 kilo...

Marianne Johansson sa...

numera ca 108 kilo...

Marianne Johansson sa...

häromdagen blott 105 kilo!