onsdag 8 september 2010

en blygsam roll i valrörelsen...

4 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

"utrikes- och säkerhetspolitik har en blygsam roll i valrörelsen - en förklaring är att ingen kan svara på vilka de svenska hjärtefrågorna är - säger britt-marie mattsson - sedan dryga 40 år har hon arbetat på göteborgs-postens utrikesredaktion - tidigt på 1970-talet gjorde britt-marie mattsson sin första intervju med en svensk utrikesminister - sven-andersson (s) - i dagarna kommer hon ut med en bok som speglar 40 år av en svensk utrikespolitik - 'neutralitetens tid' - heter den - boken består av en rad intervjuer med ett dussin av sveriges utrikesministrar eller deras närmaste medarbetare - från sven andersson till carl bildt(m) - bildt säger i boken att den svenska neutraliteten stendog i och med eu-medlemskapet för 16 år sedan - säger hon -

Marianne Johansson sa...

- inget världssamvete längre - mattssons bok har en undertitel: svensk utrikespolitik från världssamvete till medgörlig lagspelare - karaktären av världssamvete gick - menar hon - förlorad i och med att neutraliteten övergavs - framför allt därför att den inte ersattes med något annat - det finns ingen etikett på vår utrikespolitik - andra eu-länder som kommer till ministermöten med sitt koloniala arv - med nato-medlemskap eller med sin politiska historia - saker som ger identitet åt utrikespolitiska ställningstaganden - sverige glider bara med - säger hon - utöver intervjuerna gör britt-marie matsson personliga analyser i boken - svensk utrikespolitik har förändrats på så många sätt - som att moderaterna numera har fullständig hegemoni över utrikes- och säkerhetspolitiken - för 50 år sedan hölls högerledaren jarl hjalmarsson på armlängds avstånd från den utrikespolitiska debatten - högern (numera moderaterna) ansågs opålitlig både utrikes- och säkerhetspolitiskt -

Marianne Johansson sa...

ja jag säger det ännu en gång - britt-marie mattsson är ngt av en idol för mej...

Marianne Johansson sa...

jag är ej 'författaren' av det ovanstående... - jag började med ett citationstecken - alltså var det avskrift och inget annat - men nu - först nu - upptäckter jag - 'schämmeligen' - att jag tydligen ej angivit varifrån jag tagit - avskrivit - det citerade... - alas! - det borde jag ha gjort - nu har jag ingen aning... (att hon - britt-marie mattson skulle vara ngt av en idol för mej... - det var väl att ta iii...)