tisdag 14 september 2010

långt långt borta...

2 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

långt - långt - borta - långt - långt - bort - longing - vad är det - ett engelskt ord - long stocking - vad är det - det är något som astrid lindgren skrivit - i översättning till det engelska språket - 'såsom i en översättning' - så heter en bok av pianisten käbi laretei... en reservation longstocking skrivet i ett sammanhängande ord - då kan man få associationer till pippi långstrump - stock betyder ju att lagra - kan oxå betyda trädstam - stock - bland stockarna lekte jag och mina lekkamrater - grannarna - under min uppväxt - det var gärdet som var fullt med stockhögar - stockar som var f d trädstammar av trädet asp - som skulle bli tändstickor - det som min pappa tillverkade i tändsticksfabriken under hela 50 år - han var tändsticksarbetare - inget annat - inget mer eller mindre - f ö så mamman till den från p3/populär kända hanna fahl - mamman inger johansson - gift fahl - lekte med mej ofta där ibland stockarna - vi kröp in där i håligheter och gjorde våra hyddor - eller vad man ska kalla det - ingers pappa var visst någon sorts lastbilschaffis precis som han bekgkvists pappa var enligt vad han berättade i lördagens program på tv hos oldsberg ...

Marianne Johansson sa...

min gamla granne - och lekkamrat - inger johansson - gift fahl - hennes dotter har visst avancerat till att vara dn-medarbetare... - hon hanna fahl som föddes endast några få månader innan min - nu döde - förstfödde son föddes - denna dotter - hanna fahl - var dock det fjärde barnet som inger födde - inger som var/är ett år - eller kanske bara några få månader - yngre än jag - alltså född först år 1943 _ det var noga att veta sånt när man var liten - liksom veta att någon inte var riktigt lika gammal som man själv...hennes - ingers adress var stakegatan 11 - min adress var då alehagsgatan 7 - två intilligande hus...(staden var alltså lidköping - en stad inger varit trogen i hela sitt liv - hon och hennes make - hans fahl - är alltså lidköpingsbor - hans fahl är dock ej född och uppvuxen i lidköping...>)