torsdag 23 september 2010

med en god bok...

5 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

hon tyckte visst att jag skulle stanna hemma med en god bok - vem tyckte det - jo maja lundgren - tyckte visst det i en kommentar i går på sin blogg - som ett svar - en reaktion på det jag skrev - att jag ej kommer att dyka upp på bokmässan - det finns liksom inte 'på kartan'- jag sitter inte hemma med en god bok - jag är inte sån - men jag är hemma i min röra - som inte liknar någon annans röra - men en trivselröra - så som jag är funtad - jag har två gånger inalles varit på bokmässan något av de allra första åren den fanns - existerade - blev inte speciellt nöjd med det kommersialiserade - allt går ju ut på att sälja - jag gillar inte sånt - speciellt inte när det gäller kultur - när det gäller kultur så ska det enligt mej ej handla om att sälja - att sälja kultur vad är det för nys - för 'skoj' - inte alls min stil - reklam och säljknep är enligt mej så långt ifrån kultur man kan komma - andra gången jag var där var år 2002 för att lyssna på noam chomsky - som var ditbjuden av ordfront - vid vilket tillfälle när jag gick ut från 'eventet' - föreläsningen - jag blev sedd och oxå såg - olof buckardt - (rätt stavning? - vet ej! - har ej kollat upp...) - har just sett att idag kommer efter min bloggkontakt maja lundgren även 'min' - en av mina favoriter - för att inte säga idoler - förutom noam - bengt brülde _ uppträda - hade jag gått dit för att träffa irl och lyssna på maja som jag redan blog wise lärt känna skulle jag även haft möjligt att öga mot öga möta bengt brülde som jag redan öga mot öga mött - ja mött och mött - två gånger - en gång på fil föreningens sammankomst i november 2007 och även som hastigast när jag gick utifrån humanisten på en av humanistdagarna hösten 2007 - den hösten jag hade skrivit in mej vid fil fak vid gu - den hösten - ca ett år efter min förstfödde sons död - var jag mycket aktiv och sort of utåtriktad - vilket jag inte nu längre är - men små minnen från den hösten har jag - liksom jag har ett minne av att den hösten hört maja lundgren på stadsbiblioteket - liksom året därpå år 2008 - någon lördag strax efter alla hjärtans dag då jag var i folkets hus och lyssnade på såväl daniel sjölin som maja lundgren och upplevde hennes dramatiska sorti därstädes - vid det tillfället hade jag även sett en studiegångare - liksom jag sett honom i stadsbiblioteket vid maja lundgrens besök där hösten 2007 - nu kommer jag i ögonblicket ej ihåg namnet på denna studiegångare - som ej bor i samma hus som jag utan längre bort närmare skogen - hans pappa var en ganska känd studiegångare - tror jag blev studiegångare redan före mej - jag blev det första gången augusti 1973 och ett år framåt - och sedan oktober 1983 och är det alltså immerfort i samma lägenhet som jag flyttade till oktober 1983 - ja då i början flyttade jag bara delvis - även om jag blev folkbokförd här - jag vistades även en hel del i början hos mina barn och deras far - på donsö - innan han skaffade sig en fru - som kom från stockholm - ja inte ursprungligen - ursprungligen visst från skåne - och sedan norrland - men hon bodde visst i egen villa i tyresö - granne med den dåvarande? statsministern som härstammade från borås - vars namn jag p g a min begynnande alzheimer ej kommer på - nu tappar jag tråden - men lite har väl kommit fram här - jag har ett behov att låta ett och annat komma fram mitunter - ps: den kände - kände och kände - kanske inte så speciellt känd för allmänheten - men dock - han är bokförläggare - har ett eget bokförlag - nu kom jag på namnet lindelöws förlag - tomas tror jag han heter i förnamn - han har bl a gett ut en bok om janne josefsson och på senare tid en bok av den tidigare kåplltorpsboende nils hansén - om günter wallraff - så pass mycket av kultur finns på studiegången - iaf en sen länge boende här och till och med hans far var boende här - och som omkom tragiskt i en spårvagsolycka - något år efter det jag blivit spårvagnsförare - något sådant - jag var dock ej inblandad i den olyckan - gott sei dank...

Marianne Johansson sa...

'min' som jag skrev här ovan - kanske jag ej borde ha skrivit - även om det var inom ' ' - det är ju inte alls fråga om 'min' - det är bara det att sen jag 'sort of' upptäckte honom hösten 2007 - har jag följt honom på p3/christer - 'moraltestet' - han är väl en sorts 'favorit' - så kanske man kan uttrycka det - har lyssnat på alla 'moraltest' som finns tillgängliga att lyssna på - en annan favorit är morgan larsson - han - som - förutom christer själv - brukar vara medverkande i moraltestet - genom att göra själva intervjuerna med/av 'offren'...

Marianne Johansson sa...

'spårvagnsolycka' i st f 'spårvagsolycka'...

Marianne Johansson sa...

den senaste boken han - tomas lindelöw - som sen en tid ej längre bor på studiegången - gett ut - via sitt bokförlag - är väl boken om jan guillou...

Marianne Johansson sa...

by the way: både den gången jag i folkets hus vid järntorget - var för avlyssnande av ett speciellt 'ABF'evenemang - en mycket tidig vårdag - en lördag - år 2008 - då - bl a - dåvarande babel-programledaren och maja lundgren satt på podiet - liksom även den gången - hösten - november - år 2007 - maja lundgren dök upp i 'poesihörnan' på stadsbiblioteket vid götaplatsen - så fanns alltså både han tomas lindelöw och jag i auditoriet... jag har aldrig lärt känna tomas lindelöw personligen - men utseendemässigt vet jag vem han är... jag har i min ägo hans - hans fars bok - 'människa i marginalen' - som jag lyckades komma över så gott som gratis - såsom 'utgallrad' - på redbergslids bibliotek - då på en tiden då det biblioteket fanns - alltså innan 'kåken' - 'kulturhuset kåken' - sort of - ersatte både munkebäcks liksom redbergslids bibliotek... jag har - by the way - samlat på mig en hel del från olika bibliotek utgallrade böcker... även sådant som av biblotek gallras ut - kan faktiskt ha ett visst värde...