måndag 6 september 2010

nya tyranner...

3 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

"sveriges siste envåldshärskare - gustav IV adolf - använde sig av hemliga utskottet i stället för att kalla in riksdagen - i ett slutet rum fick några förtrogna godkänna det han ville - de var förbjudna att diskutera rikets angelägenheter offentligt - kungen tyckte det var bekvämast så - i aftonbladet i lördags kunde vi läsa att socialdemokraterna tappat var fjärde väljare och är mindre än moderaterna i en opinionsundersökning - denna sensation kommenterade en socialdemokrat som begärt anonymitetsskydd så här: - ingen tror längre att vi redan har vunnit - andra källor levererar liknande självklarheter - det intressanta är inte vad de säger utan att de inte vill framträda med namn - de intrigerar inte mot sin partiledare - de kräver inte en radikal kursändring av socialdemokratin - ändå föredrar de att röra sig som grå skuggor i korridorerna - det är säkrast så - beteendet är inte unikt för socialdemokraterna - det går igen inom alla partierna - för många år sedan förbluffade jag en yrkespolitiker - inte socialdemokrat - genom att vägra delta i spelet - jag hade ställt en fråga om politik och karln inledde sitt svar ungefär så här: - jag vill inte bli citerad med namn... - möjligen hyste han en åsikt som inte låg exakt i partiets mittfåra - jag minns inte - jag svarade att jag citerade med namn eller inte alls - han avstod då från att medverka -

Marianne Johansson sa...

- hemliga utskottet är roten till tisslet och tasslet - fast kungen är i dag ersatt av partiledarna i en kultur där avvikande åsikter är farliga - att säga emot ledaren är att begå majestätsbrott - sådan mentalitet borde vara omöjlig i internetåldern - att den lever visar hur tankemönster förs vidare generation efter generation - det verkligt förvånande är att dessa ansiktslösa politiker vill att vi ska rösta på dem - varför ska vi ge lagstiftningsmakten till någon som inte ens törs stå för dessa ord: - folk undrar vad som händer: - så uttryckte sig en anonym riksdagsledamot i aftonbladet i lördags - gustav IV adolf störtades 1809 - riksdagen inkallades och hemliga utskottet avskaffades - den avsatte kungen irrade omrking på kontinenten där han förströdde sig med fruntimmer och starka drycker - han dog i exil 1837 - olycklig och föraktad" / = Peter Kadhammars krönika i Aftonbladet den 9 juni 2010 rubriken på krönikan: "partiledarna är de nya tyrannerna"...

Marianne Johansson sa...

'omkring' i st f 'omrking' - ps: detta var/är ur en återvinningstidning - jag läser numera endast återvinningstidningar - det är inte alltid som dessa tidningar är dagsfärska - men jag tycker innehållet även i ej helt dagsfärska tidningar kan vara intressant - ja metro är ju i regel ej återvinningstidning - den tidningen kan jag ju hämta gratis samma dag som den kommer ut - jag är alltså sån så jag betalar inte ett öre för tidningar - varför ska man det - när det finns massor att tillgå helt gratis... sånn ää jaa = jag...