måndag 13 september 2010

von mir aus...

3 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

dessa ord - detta uttyck - hörde jag första gången nämnas på en tyskkurs - som jag hade ordnat med på lmv - meken - någon gång på 60-talet - med rüdiger wersich - från folkuniversitet - som lärare - jag tyckte det var ett lite lustigt uttryck och jag slog upp det i ett lexikon - ungefär 'utgående ifrån mig själv' eller nåt sånt betyder det visst...

Marianne Johansson sa...

von mir aus - utgående från vem? - från mej? - ja - allt jag skriver här utgår - spontant - från - ur - mej - är jag därför äkta? - kan jag själv bedöma om jag är sort of äkta vara? - ja - endast jag själv kan bedöma detta fenomen - äkthet - när det gäller mej själv - nota bene - när det gäller andra - så är det svårare att veta - rätt bedöma - redan schopenhauer skrev något om detta - tror jag - jag vet inte så noga - jag har inte forskat i honom - om honom ... (jag = en filosof...)

Marianne Johansson sa...

det låter pretentiöst: "(jag = en filosof...)" snarare borde jag väl - ickepretentiös - som jag ju egentligen vill vara - ha skrivit "jag = en filosof?" (alltså med ett frågetecken efter... ibland är jag så mycket filosof att jag vill kalla mig - vill föredraga att kalla mig - 'ett frågetecken'... föredrar man att kalla sig själv ett frågetecken framför något annat då kan man väl inte bli beskylld för att vara pretentiös... jag vill nämligen inte bli beskylld för något sådant - och jag har heller ingen anledning att vara något sådant som - unter umständen - kan betecknas med ordet 'pretentiös/pretentiöst'...