"videokonstnären loulou cherinet ställer ut i staden hon för första gången hånglade i - men göteborg är inte mer hemma än de nuvarande adresserna stockholm eller addis abeba - min identitet är förhandlingsbar - säger hon - egentligen säger loulou cherinet 'negotiable' - oförhappandes dyker det ibland upp engelska ord i hennes meningar - som bara svagt skvallrar om hennes göteborgska bakgrund - men när hon citerar pressreleasen inför hennes utställning blir dialekten bred som hos den mest goa gumma eller gubbe - det är roligt att det står ursprungligen från göteborg - annars brukar det alltid understrykas att jag har en etiopisk pappa och en svensk mamma - men här är jag minsann en riktig göteborgare - säger hon och skrattar - vi träffas på konstmuseet och förberedelserna är i full gång i stenasalen där hennes första stora separatutställning i göteborg öppnar idag - monitorerna som ska visa hennes båda nya verk har kommit upp på väggen -
- hon har just bestämt sig för att 'the spotted woman I' ska vara i svartvitt - medan den nästa gång kanske kan komma att visas i färg och i ett längre eller kortare skick - den aldrig tidigare offentligt visade videon liknar hon vid filmad performance - en uttrcksform hon återkommande jobbar med när hon inte iscensätter berättelser - mina performance blir aldrig riktigt klara - de är som ett arbetsmaterial - en pågående forskning av bilder som jag har i mitt huvud - säger hon - bakgrunden till videon är att hon i tonåren läste japanska samurajnoveller - särskilt en gjorde enormt intryck och etsade sig fast i hjärnbarken - en berättelse om en man som betalar bara för att sitta i en stol en hel natt och titta på en naken kvinna som sover i en säng - specialbordellen han besökte hade villkoret att han fick se men inte röra - loulou cherinet säger att scenen fortsatt att fascinera genom alla år och när hon ställde ut i tokyo för ett par år sedan passade hon på att utforska den konstnärligt - under ett cocktailparty trummade hon ihop ett gäng som agerar modeller i videon där några män tittar på en sovande kvinna -
- det här arbetet som betraktaren gör - att skapa en film i huvudet - det är som abstrakt teater och fascinerar mig - det har också att göra med pornografi - porr måste vara den ultimata konsten eftersom den skapar en enorm fysisk reaktion i betraktaren - som konstnär är man inte alltid ute efter att förmedla ett budskap så tydligt - men till exempel barack obamas pressman har en del att lära av porren - säger hon och brister ut i ännu ett avväpnande skratt - en fortsättning på sömnvideon är *the spotted woman II' som inspirerats av en klassisk perspektivtavla av albrecht dürer och visar män som målar av en nakenmodell genom ett rutsystem - båda videorna har beröringspunkter med den stora projektionen 'the allegory of the cock' -
- filmen är som ett slags vislek kring en berättelse om en blind som en gång i sitt liv har sett en tupp - den återberättas av åtta män - som var och en sätter sin personliga prägel på historien - loulou cherinet säger att hon intresserar sig för tolkningar - för det glapp som finns i kommunikation mellan människor - det understryks också genom att männen talar det etiopiska språket amharinya - som sedan dubbas för att förstås där filmen visas - tidigare har männens röster ersatts med portugisiska - polska och franska - i stället för svenska kanske jag ska säga att de pratar norrländska - stockholmska - västgötska och så vidare - men tyvärr finns det ingen göteborgska - loulou cherinet växte upp i göteborg - men har inte bott här sedan 1991 då hon flyttade till stockholm för att gå på konsthögskolan - hon har också studerat konst i addis abeba och delar numera sin tid mellan den etiopiska och den svenska huvudstaden - erfarenheten av hur publikens upplevelser skiljer sig åt i de båda länderna har bidragit till att hon gärna ger sig ut i tolkningsspåret -
- samtidigt har det också kopplingar till hennes egen bakgrund - hela idén om att vara rotad på en specifik plats är absurd i hennes ögon - sedan barnsben har hon upplevt det som något andra planterat in i henne - det är inte så att jag bearbetar ett trauma från min barndom - men jag är född och uppvuxen här och har ända sedan jag var liten fått frågor som: 'var har du dina rötter?' - eller: 'var kommer du ifrån egentligen?' - det är klart att det påverkar mig - på frågan om var hon känner sig mest rotad svarar hon att 'hemma är där jag har my people' - jag är rotad där jag har goda vänner för tillfället - nu är jag rotad här för att jag hånglade för första gången i göteborg." // HENRIK STRÖMBERG - i Göteborgs-Posten - 'gränslöst' den 30 augusti år 2008.
"loulou cherinet är 37 år (år 2008) och bor i stockholm och addis abeba - hon gillar snacksaliga taxichaufförer och karate - men inspireras just nu mest av magasin om hjärnforskning - som behavioral and brain sciences - utställningen på konstmuseet öppnas idag (=lördagen den 30 augusti år 2008) och innehåller tre videoverk - dels de aldrig tidigare visade *spotted woman I och II' - dels 'the allegory of the cock - som tidigare visats i sao paulo - stockholm - krakow och réunion." // GP den 30 augusti 2008 // Henrik Strömberg.
6 kommentarer:
"videokonstnären loulou cherinet ställer ut i staden hon för första gången hånglade i - men göteborg är inte mer hemma än de nuvarande adresserna stockholm eller addis abeba - min identitet är förhandlingsbar - säger hon - egentligen säger loulou cherinet 'negotiable' - oförhappandes dyker det ibland upp engelska ord i hennes meningar - som bara svagt skvallrar om hennes göteborgska bakgrund - men när hon citerar pressreleasen inför hennes utställning blir dialekten bred som hos den mest goa gumma eller gubbe - det är roligt att det står ursprungligen från göteborg - annars brukar det alltid understrykas att jag har en etiopisk pappa och en svensk mamma - men här är jag minsann en riktig göteborgare - säger hon och skrattar - vi träffas på konstmuseet och förberedelserna är i full gång i stenasalen där hennes första stora separatutställning i göteborg öppnar idag - monitorerna som ska visa hennes båda nya verk har kommit upp på väggen -
- hon har just bestämt sig för att 'the spotted woman I' ska vara i svartvitt - medan den nästa gång kanske kan komma att visas i färg och i ett längre eller kortare skick - den aldrig tidigare offentligt visade videon liknar hon vid filmad performance - en uttrcksform hon återkommande jobbar med när hon inte iscensätter berättelser - mina performance blir aldrig riktigt klara - de är som ett arbetsmaterial - en pågående forskning av bilder som jag har i mitt huvud - säger hon - bakgrunden till videon är att hon i tonåren läste japanska samurajnoveller - särskilt en gjorde enormt intryck och etsade sig fast i hjärnbarken - en berättelse om en man som betalar bara för att sitta i en stol en hel natt och titta på en naken kvinna som sover i en säng - specialbordellen han besökte hade villkoret att han fick se men inte röra - loulou cherinet säger att scenen fortsatt att fascinera genom alla år och när hon ställde ut i tokyo för ett par år sedan passade hon på att utforska den konstnärligt - under ett cocktailparty trummade hon ihop ett gäng som agerar modeller i videon där några män tittar på en sovande kvinna -
- det här arbetet som betraktaren gör - att skapa en film i huvudet - det är som abstrakt teater och fascinerar mig - det har också att göra med pornografi - porr måste vara den ultimata konsten eftersom den skapar en enorm fysisk reaktion i betraktaren - som konstnär är man inte alltid ute efter att förmedla ett budskap så tydligt - men till exempel barack obamas pressman har en del att lära av porren - säger hon och brister ut i ännu ett avväpnande skratt - en fortsättning på sömnvideon är *the spotted woman II' som inspirerats av en klassisk perspektivtavla av albrecht dürer och visar män som målar av en nakenmodell genom ett rutsystem - båda videorna har beröringspunkter med den stora projektionen 'the allegory of the cock' -
- filmen är som ett slags vislek kring en berättelse om en blind som en gång i sitt liv har sett en tupp - den återberättas av åtta män - som var och en sätter sin personliga prägel på historien - loulou cherinet säger att hon intresserar sig för tolkningar - för det glapp som finns i kommunikation mellan människor - det understryks också genom att männen talar det etiopiska språket amharinya - som sedan dubbas för att förstås där filmen visas - tidigare har männens röster ersatts med portugisiska - polska och franska - i stället för svenska kanske jag ska säga att de pratar norrländska - stockholmska - västgötska och så vidare - men tyvärr finns det ingen göteborgska - loulou cherinet växte upp i göteborg - men har inte bott här sedan 1991 då hon flyttade till stockholm för att gå på konsthögskolan - hon har också studerat konst i addis abeba och delar numera sin tid mellan den etiopiska och den svenska huvudstaden - erfarenheten av hur publikens upplevelser skiljer sig åt i de båda länderna har bidragit till att hon gärna ger sig ut i tolkningsspåret -
- samtidigt har det också kopplingar till hennes egen bakgrund - hela idén om att vara rotad på en specifik plats är absurd i hennes ögon - sedan barnsben har hon upplevt det som något andra planterat in i henne - det är inte så att jag bearbetar ett trauma från min barndom - men jag är född och uppvuxen här och har ända sedan jag var liten fått frågor som: 'var har du dina rötter?' - eller: 'var kommer du ifrån egentligen?' - det är klart att det påverkar mig - på frågan om var hon känner sig mest rotad svarar hon att 'hemma är där jag har my people' - jag är rotad där jag har goda vänner för tillfället - nu är jag rotad här för att jag hånglade för första gången i göteborg." // HENRIK STRÖMBERG - i Göteborgs-Posten - 'gränslöst' den 30 augusti år 2008.
"loulou cherinet är 37 år (år 2008) och bor i stockholm och addis abeba - hon gillar snacksaliga taxichaufförer och karate - men inspireras just nu mest av magasin om hjärnforskning - som behavioral and brain sciences - utställningen på konstmuseet öppnas idag (=lördagen den 30 augusti år 2008) och innehåller tre videoverk - dels de aldrig tidigare visade *spotted woman I och II' - dels 'the allegory of the cock - som tidigare visats i sao paulo - stockholm - krakow och réunion." // GP den 30 augusti 2008 // Henrik Strömberg.
Skicka en kommentar