"östberlin som nostalgisk nöjespark - när berlinmuren uppfördes i augusti 1961 ströps den konstnärliga dialogen mellan öst och väst över en natt - från och med nu var socialrealismen den enda statligt godkända konstriktningen i ddr - och de konstnärer som arbetade i en abstrakt - modernistisk stil blev tvungna att gå under jorden - ett exempel är den östtyska skulptören hermann glöckner - som knåpade ihop små bordsskulpturer av vardagliga föremål som glasögonskalmar - tvättmedelskartonger - pilleraksar - och gamla elledningar i sin ateljé i dresden - verken sparades i ett hemligt arkiv - och visades emellanåt vid illegala utställningar i privathem på 70-talet - glöckner själv dog i västberlin 1987 - ett par år före murens fall - och sedan dess har hans verk fallit i glömska - tills nu - på utställningen *art of two germanys / cold war cultures* i los angeles i våras visades glöckners anspråkslösa skulpturer av enkla bruksmaterial för första gången inför en större publik - jag recenserade utställningen här i dn (26/3) - och var inte ensam om att imponeras av glöckners sparsmakade uttryck i gränslandet mellan minimalism och popkonst - nu - lagom till 20-årsjubileet av murens fall - har utställningen rest 'hem' till berlin - där den visas på deutsches historisches museum till och med den 10 januari 2010. // Bo Madestrand - DN Kultur den 9 november år 2009.
"den östtyska konsten kliver ur murskuggan - vittneslitteraturen har blivit den mest tyska av alla litterära genrer - vanligen tänker man då på vittnen till andra världskrigets tyska förbrytelser - men på senare tid har - av nuturliga skäl - också vittnen till muren framträtt i en rad böcker för att vittna om sina före - under och efter - ett svenskt bidrag är journalisten och filmaren björn cederbergs *berlinmuren - berättelser om en plats och ett tillstånd* (bokförlaget mormor) - den kan kanske bäst beskrivas som en impressionistisk grundbok i berlinologi med särskilt avseende på muren - cederberg kan berlin med environger kanske alltför väl - historiska utvikningar blandas med personliga minnen - människor han mött för länge sedan berättar och blandas med nutidens berlinare - där de går omkring i staden och ibland kanske tänker på muren men oftast inte - och så stråken av *östalgi* hos såväl cederberg som invånarna i murens skugga - allt det spännande har försvunnit: det forna östberlin ett *disneyland för wessies* - som ett av vittnena säger - och cederberg minns när varje ord - varje penselstreck betydde något -" // Jonas Thente - DN Kultur den 9 november år 2009.
3 kommentarer:
"östberlin som nostalgisk nöjespark - när berlinmuren uppfördes i augusti 1961 ströps den konstnärliga dialogen mellan öst och väst över en natt - från och med nu var socialrealismen den enda statligt godkända konstriktningen i ddr - och de konstnärer som arbetade i en abstrakt - modernistisk stil blev tvungna att gå under jorden - ett exempel är den östtyska skulptören hermann glöckner - som knåpade ihop små bordsskulpturer av vardagliga föremål som glasögonskalmar - tvättmedelskartonger - pilleraksar - och gamla elledningar i sin ateljé i dresden - verken sparades i ett hemligt arkiv - och visades emellanåt vid illegala utställningar i privathem på 70-talet - glöckner själv dog i västberlin 1987 - ett par år före murens fall - och sedan dess har hans verk fallit i glömska - tills nu - på utställningen *art of two germanys / cold war cultures* i los angeles i våras visades glöckners anspråkslösa skulpturer av enkla bruksmaterial för första gången inför en större publik - jag recenserade utställningen här i dn (26/3) - och var inte ensam om att imponeras av glöckners sparsmakade uttryck i gränslandet mellan minimalism och popkonst - nu - lagom till 20-årsjubileet av murens fall - har utställningen rest 'hem' till berlin - där den visas på deutsches historisches museum till och med den 10 januari 2010. // Bo Madestrand - DN Kultur den 9 november år 2009.
"den östtyska konsten kliver ur murskuggan - vittneslitteraturen har blivit den mest tyska av alla litterära genrer - vanligen tänker man då på vittnen till andra världskrigets tyska förbrytelser - men på senare tid har - av nuturliga skäl - också vittnen till muren framträtt i en rad böcker för att vittna om sina före - under och efter - ett svenskt bidrag är journalisten och filmaren björn cederbergs *berlinmuren - berättelser om en plats och ett tillstånd* (bokförlaget mormor) - den kan kanske bäst beskrivas som en impressionistisk grundbok i berlinologi med särskilt avseende på muren - cederberg kan berlin med environger kanske alltför väl - historiska utvikningar blandas med personliga minnen - människor han mött för länge sedan berättar och blandas med nutidens berlinare - där de går omkring i staden och ibland kanske tänker på muren men oftast inte - och så stråken av *östalgi* hos såväl cederberg som invånarna i murens skugga - allt det spännande har försvunnit: det forna östberlin ett *disneyland för wessies* - som ett av vittnena säger - och cederberg minns när varje ord - varje penselstreck betydde något -" // Jonas Thente - DN Kultur den 9 november år 2009.
'pilleraskar' i st f 'pilleraksar'...
Skicka en kommentar