söndag 18 april 2010

musik och konst hör ihop

4 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

"jonas lundh vill inte låta det föreställande gå i vägen för fantasin - han vet aldrig hur en ny tavla ska bli - och måste tolka den själv när den väl är färdig - helst olika varje gång han ser den - jonas lundh ägnar sig åt musikaliskt måleri - alltså är det mer än lämpligt att han ska göra affischen till årets jazzfestival i kristianstad den 8-11 juli - som tillika är den 40:e - han vill inte förutskicka mer om affischen än att den har med 'open' att göra - öppenhet är ett honnörsord för honom - konstnären är också trummis - och kommer med sitt band 'state of art' att spela sin moderna - latin- - soul- och funkkryddade jazz på festivalen - han lyssnar ofta på musik i ateljén och då gärna på esbjörn svensson - och bobo stenson - 'alltid musik utan text men med många tolkningsmöjligheter' - musik och konst hör ihop - båda är för min del uttryck för rytm och improvisation - jag är ett verktyg åt färgen - när jag börjar på en tavla vet jag inte vart skapandet ska föra mig eller ens vilka kulörer det ska bli - men jag har ofta fått höra att det finns en känsla av blues och jazz i det jag målar -

Marianne Johansson sa...

- det synsättet har tagit sig uttryck i projektet 'lundh meets lindgren' - med gitarristen tommy lindgren - 'den improviserade musiken och färgen visualiserar toner - klanger och rytmer' - jonas lundh värjer sig mot att skapa föreställande bilder - även om man ofta förnimmer ett slags stadsmiljöer i målningarna - som inte sällan är befolkade av musiker - de saknar ögon - näsa och mun - 'det är kroppsspråket och hållningen som är talande' - jag har förbjudit mig att vara övertydlig - en tavla måste inte föreställa något - men den måste innehålla något - de känslor av ensamhet - melankoli och vemod bilderna förmedlar har fått kritiker att jämföra med stämningarna i edward hoppers verk - själv inspireras jonas lundh av diset i turners målningar - där ljuset kommer från långt inne i bilden - jag tillbringade en stor del av min barndom i kvarteren kring mosebacke (i stockholm) - där klättrade jag runt mycket på innergårdarna där det rostfärgade regnvattnet hade sköljt över stenbeläggningarna - kanske är det därifrån jag har fått min färgskala - jonas lundh använder en tämligen udda och oortodox teknik - jag fick reumatisk värk i lederna för en tio tolv år sedan och hade svårt att hålla i penslar - i stället började jag måla med kartongbitar och gick över från olja till akrylfärg och har fortsatt så - tekniken hjälper mig att åstadkomma diffusa stämningar som var och en får tolka utifrån sin fantasi - själv får jag också tolka det jag målat - och vill att en tavla jag gjort ska säga mig något nytt varje gång jag tittar på den - jonas lundh behöver närhet till hav - och tivs i gamla miljöer - den gamla blekingska hamnstaden sölvesborg erbjuder just detta - det är en fantastisk medeltida känsla som finns kvar i den här lilla staden - jonas lundh bor vid stortorget - och intill detta ligger galleriet karibakka på vars innergård han har ateljé och utsställningslokal - det är en mycket vilsam miljö att arbeta i." // Per Mortensen - DN - 'familj'- den 8 april 2010 - jonas lundh fyllde alltså 45 år den 8 april - bakgrund - född i fagersta - mestadels uppvuxen i stockholm - turnerade från mitten av åttiotalet och ett tiotal år framåt som frilansande slagverkare och trummis - autodidakt som flitigt utställande målare som 'i stort sett alltid gjort abstrakta bilder'.

Marianne Johansson sa...

upptäckte just vid genomläsandet att jag skrivit 'tivs' i st f 'trivs'- eine berichtigung - även om den kommer ca - t o m drygt - två månader efter att den borde ha kommit - korrekturen alltså - men jag är ju oftast 'efter' - 'sort of' 'efterbliven' - så egentligen är det ju inte så konstigt - det finns för övrigt andra än jag som slarvar med korrekturläsning - förutom nisse - även professor lars gustafsson - jag har korrigerat honom - i hans tyska inlägg på hans blogg - jag vet inte vad han tycker om det - han svarar aldrig på det som kommentatorerna skriver under hans inlägg...

Marianne Johansson sa...

en gång har jag även - vad gäller det tyska språket - korrigerat den i berlin boende svenske poeten malte persson... han svarade därvid: 'tack för påpekandet!' - och jag svarade då: 'tack för erkännandet!'... (malte persson föddes någonstans - var? - den 7 december år 1976 - han - thus - är 20 dagar plus hela 34 år yngre än lilla moi... 'till dikten' är hans senaste diktsamling... (imorgon kväll klockan 19 ska han visst uppträda på göteborgs kulturhus...) (jag är numera - sen ett antal år - aldrig ute - mer än när jag måste ut o handla nödvändiga livsmedel...)