lördag 18 september 2010

en annan 'sort of' infallsvinkel...

4 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

lannering - jag skulle så gärna ha velat - ha kunnat - läsa engelska i upsala - jag tror t o m att jag skrev in mej på engelska inst i upsala hösten 1964 och lannering var en lärare där - docent? - som jag gillade spontant - det är mycket som ej blir - blev - som man allra helst hade önskat sej - det var ju överläraren emil frostegård - tillika skolchef i lidköping - har jag senare upptäckt i en skolkatalog - som först fick mej att älska engelskan - det språket! - mina föräldrar kunde inte ett enda ord engelska - deras skolgång - fadern f 1897 - modern 1903 - var mycket knapphändig - och deras uppväxtförhållanden - till allra största delen utan sina biologiska föräldrar - min far blev väl vad jag kan förstå uppfostrad av sin tio år äldre syster anna - faster anna - var var jag nu? - nu börjar jag tappa tråden på detta mitt spontana skriveri - återkommer kanske med en ny kommentar...

Marianne Johansson sa...

apropå att skriva in sig vid en engelsk inst - så skrev jag in mej på en sådan i sthlm hösten 1963 - i min 'bok' från upsala står det visst att jag blev 'förflyttad' till sthlms högskola från upsala univ... (mönstret går igen - upptäcker jag nu i efterhand - efter närmare 50 års 'efterhand' - även i gbg skrev jag in mig vid eng inst hösten 1986 - samma höst - som jag i november började min 7 veckors betalda spårvagnsförarutbildning...) (när jag hösten 1963 skrev in mej - blev förflyttad - till engelska inst vid sthlms högskola - då hade jag ju i två terminer varit inskriven vid tyska inst vid upsala univ - och försökt sätta mig in i det tyska språket) (när jag hösten 1986 skrev in mig på eng inst vid gbg univ - då hade jag ju sedan ht 1983 varit inskriven vid tyska inst i gbg - och var så fortfarande vt 1986...)

Marianne Johansson sa...

nu orkar jag inte mer i det här skriveriet - det finns mycket mer att säga - jag har 'sort of' på lager - 'in stock' - förhoppningsvis - alltså som jag själv hoppas! - kan jag skriva mer - detta är 'sort of' min egna fragmentariska självbiogbrafi - och egentligen har jag ett stort behov av att visa vem jag är och vem jag har varit - jag har nu mer än en gång tackat blogger - och även you tube - för möjligheterna som öppnar sig!!!

Marianne Johansson sa...

det torde framgå att jag ej varit speciellt framgångsrik i mina försök att ta mig in i den akademiska världen...