"vid frukostbordet en vanlig mörk och kall vintermorgon - jag råkar få syn på en liten notis i morgontidningen - 'visste du att sveriges vanligaste tilltalsnamn är wilma?' - hasplar jag ur mig till hustrun - hon hugger lika snabbt som en kobra: -'jag trodde det var hora' - vad svarar man på sånt? - det är antagligen sant - lite längre fram läser jag att saab läggs ned - igen - hur många gånger kan man lägga ned ett företag? - företaget ska dessutom likvideras - det låter ju inte så farligt eftersom det fortfarande är till salu till rätt pris - när detta skrivs - den som har drygt tre miljarder på fickan kan bli med saab - och det finns ju gott om miljardärer nu för tiden - nästan lika många som utförsäkrade - om jag inte räknat fel - ingvar kamprad borde finnas - bland raden av rika knösar som lagt ett bud - ikea-konceptet kunde bli räddningen för lilla olönsamma saab - kamprad vet i alla fall hur man rationaliserar en verksamhet så att pengarna rullar in - det är också sant! - de nya saabarna kommer naturligtvis att levereras i platta paket till kunderna så de kan skruva ihop bilarna själva med den medföljande insexnyckeln - på så vis behövs ingen dyr monteringsfabrik - bara fabriker som spottar ut alla delar som behövs och trycker lättlästa sprängskisser - sådana har ikea massor av i den fattigare delen av världen -
- vad händer med allt folk på saab i trollhättan då? - de blir naturligtvis lagerarbetare hos de svenska saab-varuhusen och konsulter som åker runt i blågula saabar och hjälper folk som inte klarar av att läsa en sketen sprängskiss och som råkat montera skärmarna upp-och-ned - byggsatsbilar är förresten ingen nyhet - det har funnits massor genom årens lopp - även svenska - se bara på racing plast burträsk som lanserade sin piraya för futtiga 4.750 kronor 1968 - köparen behövde bara en gammal vw-bubbla och 100 arbetstimmar för att få ihop det saab sonett-liknande skrället - går det åt pipsvängen med saab så kommer åtminstone bilen att återuppstå - som byggsats - sanna min ord!" // 'SUFFIX' - Göteborgs-Posten den 14 januari 2010 (min anmärkning: detta borde jag ju ha skrivit av i januari 2010 - men först nu dök detta lilla tidningsutklipp upp - bland alla mina utklipp - slumpen gjorde alltså att det blev just nu och inte tidigare - som jag skrev av detta - dock kan jag inte riktigt förstå det han 'Suffix' säger om att Wilma skulle vara det vanligaste tilltalsnamnet i Sverige - det kan väl ändå inte stämma?) (rubriken på detta lilla kåseri var : 'Saab i bitar')
3 kommentarer:
"vid frukostbordet en vanlig mörk och kall vintermorgon - jag råkar få syn på en liten notis i morgontidningen - 'visste du att sveriges vanligaste tilltalsnamn är wilma?' - hasplar jag ur mig till hustrun - hon hugger lika snabbt som en kobra: -'jag trodde det var hora' - vad svarar man på sånt? - det är antagligen sant - lite längre fram läser jag att saab läggs ned - igen - hur många gånger kan man lägga ned ett företag? - företaget ska dessutom likvideras - det låter ju inte så farligt eftersom det fortfarande är till salu till rätt pris - när detta skrivs - den som har drygt tre miljarder på fickan kan bli med saab - och det finns ju gott om miljardärer nu för tiden - nästan lika många som utförsäkrade - om jag inte räknat fel - ingvar kamprad borde finnas - bland raden av rika knösar som lagt ett bud - ikea-konceptet kunde bli räddningen för lilla olönsamma saab - kamprad vet i alla fall hur man rationaliserar en verksamhet så att pengarna rullar in - det är också sant! - de nya saabarna kommer naturligtvis att levereras i platta paket till kunderna så de kan skruva ihop bilarna själva med den medföljande insexnyckeln - på så vis behövs ingen dyr monteringsfabrik - bara fabriker som spottar ut alla delar som behövs och trycker lättlästa sprängskisser - sådana har ikea massor av i den fattigare delen av världen -
- vad händer med allt folk på saab i trollhättan då? - de blir naturligtvis lagerarbetare hos de svenska saab-varuhusen och konsulter som åker runt i blågula saabar och hjälper folk som inte klarar av att läsa en sketen sprängskiss och som råkat montera skärmarna upp-och-ned - byggsatsbilar är förresten ingen nyhet - det har funnits massor genom årens lopp - även svenska - se bara på racing plast burträsk som lanserade sin piraya för futtiga 4.750 kronor 1968 - köparen behövde bara en gammal vw-bubbla och 100 arbetstimmar för att få ihop det saab sonett-liknande skrället - går det åt pipsvängen med saab så kommer åtminstone bilen att återuppstå - som byggsats - sanna min ord!" // 'SUFFIX' - Göteborgs-Posten den 14 januari 2010 (min anmärkning: detta borde jag ju ha skrivit av i januari 2010 - men först nu dök detta lilla tidningsutklipp upp - bland alla mina utklipp - slumpen gjorde alltså att det blev just nu och inte tidigare - som jag skrev av detta - dock kan jag inte riktigt förstå det han 'Suffix' säger om att Wilma skulle vara det vanligaste tilltalsnamnet i Sverige - det kan väl ändå inte stämma?) (rubriken på detta lilla kåseri var : 'Saab i bitar')
'mina ord' i st f 'min ord'...
Skicka en kommentar