tisdag 18 maj 2010

au pair - dn-anzeige 4.3.72

5 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

"lidköping, den 12.3.72 - 'au pair' - dn-anzeige den 4.3.72 - sehr geehrter herr dr ehrlich! - ich arbeite jetzt - seit etwa 8 jahren als korrespondentin - eigentlich möchte ich aber mit kindern arbeiten oder menschen (kinder sind ja auch menschen!) - oder überhaupt mit etwas lebendigem oder entwicklungsbarem - menschen sind doch entwicklungsbar - und besonders kinder - ich meine - die erziehung von kindern ist unter den wichtigsten aufgaben unserer menschen - ausserdem möchte ich gerne ausserhalb schweden kommen - um zu sehen wie andere menschen leben und wie verhältnisse anderswo sind - ich weiss ja nicht - ob Sie überhaupt an mich denken würden - ich habe ja nicht so viel erfahrung von kindern - immerhin mache ich einen kleinen versuch - villeicht wollten Sie doch ein paar zeilen als antwort schreiben?! - ich danke im voraus... falls Sie interessiert sein sollten - könnte ich Sie und Ihre familie villeicht besuchen - ich habe nämlichn anfang april ein paar wochen uralub - dann gäbe ja eine möglichkeit einaner zu sehen und ein klareres bild von einander zu bekommen - ich verstehe dass Sie recht bald hilfe haben möchten - doch ist es so - dass ich momentan - wo ich jetzt arbeite - lidköpings mekaniska verkstads ab - 3 monate kündigungsfrist habe - das ist ja doch recht lange zeit! - ich lege wunschgemäss ein foto bei - das ich gerne zurückbekommen möchte - hochachtungsvoll - marianne johansson - alehagsgatan 7 - s-53100 lidköping - schweden"

Marianne Johansson sa...

fortsättning på detta verklighetsutklipp - alltså ej i detta fall tidningsutklipp - utan ett brev jag av en slump hittade - själva detta brev skickade jag alltså ej iväg - det var väl endast en kladd - men redan ganska så välformulerad - så det brevet jag verkligen skickade iväg var nog ungefär likalydande - om någon till äventyrs har läst och förstått innehållet i detta mitt brev - så kan jag åtmintone tillsvidare avslöja - att jag fick ett svar från dr ehrlich med inbjudan - någonstans här i min lägenhet har jag nog det brevet - men var? - jag gjorde alltså min enda flygresa som jag gjort i mitt liv till frankfurt från göteborg landvetter alldeles själv - jag var på äventyrligt humör då - ville bryta mej loss från min fastlåsta position i en kontorsstol - i underordnad ställning - och hela tiden under överseende - välvilligt sådant - av min mor - som bara ville mig väl - och verkligen gjorde sitt yttersta för att jag inte skulle råka illa ut rent psykiskt - eftersom det hade varit fallet i sthlm 1963 - och även ngt litet senhösten 1964 i upsala - 'enough for now' - som pensionär nisse brukar säga ibland efter sina avsnitt av 'kalle nöjder': - 'fortsättning följer' - detta är alltså ur verkligheten - sådan den en gång var för mig - minnena återvänder så smått - och får sig en uppfräshning (rätt stavat?) när ngt brev - eller dylikt - av en händelse påträffas här i min röriga lägenhet... ja sent om sider - årena 1979 och 1980 - fick jag själv två barn med endast 1 år 5 månaders åldersskillnad - som jag alltså fött själv... (min storasyster födde 3 barn - varav två döttrar - båda ägnar sig professionellt åt att ta hand om barn i de lägsta skolåldrarna - f ö kan jag säga att någon som verkligen var barnkär - tyckte om barn - så var det min mor - ebba johansson - född skoglund...) (min mor dog alltså i början av mars månad år 1975 - hon fick alltså ej uppleva att jag födde två välskapta pojkar...)

Marianne Johansson sa...

korrektur - berichtigung - det var inte 8 år jag hade varit korrespondent vid lmv - lidköpings mek verkstads ab - när jag skrev brevet ovan - eftersom jag anställdes där augusti 1965 - så torde detta ha varit en tid av ca 6 1/2 år som jag hade varit korrespondent där och då jag kände det som att jag hade fått 'enough' - 'genug' - men 8 år var faktiskt den totala anställningstiden på meken - lmv - då jag rent spontant - och utan att ha ngn annan ställning sade upp mig - hur vågade jag? - ja - min mamma var förtvivlad av förståeliga skäl! - jag sökte en vik anställning som telexoperatris vid ahlsell et ågren i marieholmsområdet i göteborg på ett halvår och fick även den - men ingen vidareanställning på det företaget efter de 6 månaderna - jag hade alltså augusti 1973 flyttat till göteborg - bodde i en etta här på studiegången - där jag numera sedan okt -83 bor i en trea - samma lägenhet hela tiden ... det var bara detta med anställningstiden vid mekan i lidköping då -vid den tidpunkten - jag skrev brevet till dr ehrlich som jag ville rätta till - visserligen hajade jag till redan när jag skrev av mitt handskrivna brev från 12-3-72 - och tänkte att det kan ju inte stämma men brydde vid avskrivningen inte om att ändra - jag skrev ju iaf av rätt så som det stod...

Marianne Johansson sa...

'meken' i st f 'mekan'...

Marianne Johansson sa...

vid min nyss gjorda genomläsning av detta som - sort of - producerades av mig för - just i dag - exakt 4 år sedan - så upptäckte jag att jag - tydligen - i hastigheten - av misstag - fått med ett 'n' för mycket i ett ord: det skulle alltså - selbstverständlich - ha stått 'nämlich' i st f 'nämlichn'...