"det är en njutning att se en ensemble som är så trygg i sitt spel - skriver tomas forser som sett 'före detta' i borås: borås stadsteater har flyttat in i borås väveriers fabrikslokal - i denna låda och före detta arbetsplats med teglade väggar och slukande tomhet spelas nu mattias anderssons 'före detta' - en av hans tidiga pjäser - thomas müller har gjort en mycket fin uppsättning av denna tragikomedi om drömmar som gått upp i rök - ensamheten som urholkat själarna och om gudar och människor som överges och överger - före detta som i f d varvsarbetare - f d fotbollöfte - f d frölunda lucia (1976) - f d pojkvän - f d dramatiker från iran - och så malin som tror att livet just nu kommer med rikedom - mattias andersson diktar om en glipa av nåd och möjligheter som öppnar sig i det utsiktslösa - det som kan göra före detta till efter detta - han har en underbar förmåga at kunna koppla kitschig och småful vardag med de existentiella villkoren och frågorna om hur att ta vara på sin nästa - mot tegelväggen förstoras skuggan av den övergivna pojkvännen (krister kern) med sitt hat - 'det är lugnt' - upprepar han och försöker kontrollera desperationen med ett ansikte som nätt och jämt håller tätt - med lyftade armar söker han efter orden om varför han är övergiven - men den gud som stiger ner till de vilsna är ett 70-årigt födelsedagsbarn (roland hedlund) som i fylla försöker säga sanningen om livet - skitrännan mellan födelse och död - med 'det var som fan' hälsas han välkommen till familjen som samlats runt chips och dricka - rakt igenom dubbla utsagor: babbel och bråddjup - kärlek och förlust - det kräver inte bara dramatikerns tonträff utan också ensemblens bollkänsla - här i dessa lågpolitiska sånger för de dömda finns de kvaliteterna (så är också bebben johansson en återkommande referens i tugget framför teven) - så här kan man bara arbeta om innebörden är rikare än orden - då kan vi vandra på vattnet tillsammans för att anknyta till prologen om staden vid vattnet och varven - det är en njutning att se en ensemble så trygg i sitt spel - den har överlämnat sig till pjäsen - därför sitter stefan mobergs solocell som en prick över i:et i föreställningen" // Tomas Forser - GP Kultur - lördagen den 3 april 2010.
dock har jag ej fått ngt svar från honom på det e-mejlet jag skickade honom - en annan bildad man i göteborg - michael reis - har jag även skickat e-mejl till med anledning av att jag citerat på min blogg vad han skrivit i göteborgsposten - han var vänlig nog att skriva mej ett vänligt tack tillbaka - jag kände mej i min litenhet respekterad - sånt är alltid roligt - sånt glömmer man inte - men däremot blev jag ju respekterad en gång hösten 2007 när han tomas forser och hans fru gunilla witt och jag satt vid samma kaffebord och pratade - då lyssnade han på mej vad jag hade att berätta och jag kände mej verkligen respekterad - detta hade dock inget med detta att göra att han var - kanske fortfarande är? - professor vid litt vetenskapliga inst vid gu ...
5 kommentarer:
"det är en njutning att se en ensemble som är så trygg i sitt spel - skriver tomas forser som sett 'före detta' i borås: borås stadsteater har flyttat in i borås väveriers fabrikslokal - i denna låda och före detta arbetsplats med teglade väggar och slukande tomhet spelas nu mattias anderssons 'före detta' - en av hans tidiga pjäser - thomas müller har gjort en mycket fin uppsättning av denna tragikomedi om drömmar som gått upp i rök - ensamheten som urholkat själarna och om gudar och människor som överges och överger - före detta som i f d varvsarbetare - f d fotbollöfte - f d frölunda lucia (1976) - f d pojkvän - f d dramatiker från iran - och så malin som tror att livet just nu kommer med rikedom - mattias andersson diktar om en glipa av nåd och möjligheter som öppnar sig i det utsiktslösa - det som kan göra före detta till efter detta - han har en underbar förmåga at kunna koppla kitschig och småful vardag med de existentiella villkoren och frågorna om hur att ta vara på sin nästa - mot tegelväggen förstoras skuggan av den övergivna pojkvännen (krister kern) med sitt hat - 'det är lugnt' - upprepar han och försöker kontrollera desperationen med ett ansikte som nätt och jämt håller tätt - med lyftade armar söker han efter orden om varför han är övergiven - men den gud som stiger ner till de vilsna är ett 70-årigt födelsedagsbarn (roland hedlund) som i fylla försöker säga sanningen om livet - skitrännan mellan födelse och död - med 'det var som fan' hälsas han välkommen till familjen som samlats runt chips och dricka - rakt igenom dubbla utsagor: babbel och bråddjup - kärlek och förlust - det kräver inte bara dramatikerns tonträff utan också ensemblens bollkänsla - här i dessa lågpolitiska sånger för de dömda finns de kvaliteterna (så är också bebben johansson en återkommande referens i tugget framför teven) - så här kan man bara arbeta om innebörden är rikare än orden - då kan vi vandra på vattnet tillsammans för att anknyta till prologen om staden vid vattnet och varven - det är en njutning att se en ensemble så trygg i sitt spel - den har överlämnat sig till pjäsen - därför sitter stefan mobergs solocell som en prick över i:et i föreställningen" // Tomas Forser - GP Kultur - lördagen den 3 april 2010.
jag har med anledning av ovanstående faktiskt skickat ett e-mail till tomas forser - på litteraturvetenskapliga inst - gu...
dock har jag ej fått ngt svar från honom på det e-mejlet jag skickade honom - en annan bildad man i göteborg - michael reis - har jag även skickat e-mejl till med anledning av att jag citerat på min blogg vad han skrivit i göteborgsposten - han var vänlig nog att skriva mej ett vänligt tack tillbaka - jag kände mej i min litenhet respekterad - sånt är alltid roligt - sånt glömmer man inte - men däremot blev jag ju respekterad en gång hösten 2007 när han tomas forser och hans fru gunilla witt och jag satt vid samma kaffebord och pratade - då lyssnade han på mej vad jag hade att berätta och jag kände mej verkligen respekterad - detta hade dock inget med detta att göra att han var - kanske fortfarande är? - professor vid litt vetenskapliga inst vid gu ...
13 days ago he - d.h. on november 9 of the year 2020 - he - tomas forser - passed away...- his date of birth: july 7 of the year 1943...
entschuldigung! - det blev visst ett 'he' too much!
Skicka en kommentar