lördag 29 maj 2010

överklassen i sverige...

4 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

"överklassen i sverige - finns den fortfarande kvar? - när annette kullenbergs bok om den svenska överklassen utkom första gången 1974 slog den ned som en bomb - forskningen kring överklassen i sverige var då liksom nu blygsam - källorna för den som vill undersöka den svenska överklassen är begränsade och mer omfattane studier saknas fortfarande - när denna bok här utkommer på nytt har den blivit något av en svensk sociologisk klassiker - denna bok kan läsas som ett viktigt källdokument om hur den svenska överklassen en gång var och - kanske - fortfarande är" = text på bokomslagets baksida - en pocketutgåva utgiven på förlaget lind & co år 2004.

Marianne Johansson sa...

- denna pocketbok - annette kullenbergs 'överklassen i sverige' - hade någon slängt i en av tidningscontainrarna i miljöhuset för några år sen - boken är högintressant - och mycket läsvärd - men kanske inte för överklassen själv - själv kan jag inte räkna mig till en överklass - så därför har jag 'glädje' av att läsa boken - om man nu kan tala om glädje - jag vet inte om det är rätt ord i sammanhanget - när av en slump nu denna bok kom upp i min röra - tittade jag i den och läste några sidor här och där - och blev återigen lika imponerad av annette kullenberg som jag blev när jag första gången läste boken - då från pärm till pärm - apropå överklass - kan daniel westling numera - eller snarare om ganska exakt 3 veckor - räkna sig tillhörande överklassen? - ja varför inte? - han har alltså om exakt 3 veckor 'gift upp sig' - som det så vackert heter...

Marianne Johansson sa...

har just skrivit en liten kommentar på dn om annette kullenberg - beträffande det kungliga aktuella ämnet...

Marianne Johansson sa...

'omfattande' i st f 'omfattane'...