tisdag 1 juni 2010

mot strömmen...

2 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

"jag går mot strömmen - det ska villigt erkännas att det tar emot när de flesta andra bara flyter med - men eftersom jag alltid varit motvalls ser jag ingen annan utväg - jag kan ju liksom inget annat - när grannen byter upp sig till en ännu större båt för åtskilliga hundratsentals kronor kränger jag av familjens tvålkopp - en styrpulpetare med en 25-hästare på akterspegeln - och köper en mindre väl begagnad plasteka med åtta hästar att tuffa runt i skärgården med - den går till och med att ro - jag struntar i att det inte finns en varm dusch ombord - eller pentry med micro och gasspis - jag kommer ju som de flesta andra bara att ge mig ut på böljan den blå högst ett tjog gånger per såsong - någon som också behöver byta kostym (och glasögon!) är daniel westling - han liknar mest en gammal gubbe från 1970-talet som håller på att kvävas av en alltför hårt åtdragen slips - eller är det ångesten inför det stundande jippobröllopet som gör att han ser så ansträngd ut? - hovet borde hursomhelst byta stylist - varför inte välja ett lite ledigare 70-talsstuk om det nu är den stilen som gäller - ge grabben en snygg batikskjorta - v-jeans - sandaler och runda solbrillor med spegelglas - och skippa hårvaxet och pomadan och låt håret och polisongerna växa till sig - men skippa jointen i mungipan - i alla fall i officiella sammanhang - eller glöm det - ska inte prinsar vara klädda i trikåer? - det väntar en överraskning efter bröllopet! -

Marianne Johansson sa...

- ett kostymbyte rekommenderas även göteborgs konstmuseum - lokalerna är enligt en färsk utredning inte ändamålsenliga - ja - något har säkert ändrats även i denna bransch sedan göteborgs-utställningen 1923 då museet byggdes - när jag själv hör någon nämna konstmuseet ser jag ett oformligt mausoleum framför mig med oändliga marmortrappor och ekande utställningssalar - det mentala motståndet att kliva upp för alla trappsteg är monumentalt - varför inte flytta verksamheten till gustav adolfs torg i stället? - byt kostym med politikerna och deras tjänstemän - de kan husera på götaplatsen - personalrummet på 15 kvadrat i götaplatsmausoleet räcker gott till för en ståfika - etablissemanget har väl förresten hur mycket som helst att göra nu för tiden med både mutbrott - stadshjul och vägtullar att ta hand om - in så med den gamla konsten i börsen - de samtida kan hängas i asplunds kåk som övergetts av tingsrätten - och det livlösa torget utanför kan bli en skulpturpark med ett fint utomhuscafé´- som motvikt till köptemplet 'femman' intill! - oooooooooooooyyy!!!!!!!! " // 'SUFFIX' - 'världens gång ' Göteborgs-Posten - den 26 maj 2010 ("ombyte förnöjer")