onsdag 16 juni 2010

vad är ok under fotbolls-vem?

2 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

förlåt - det blev visst fel - fotbolls-VM - skulle det ha stått...

Marianne Johansson sa...

"prostitution - okej under fotbolls-vm - förbudet mot prostitution är tillfälligt hävt i sydafrika - under vm - så länge det spelas fotboll är det okej att köpa kvinnors kroppar hur som helst - jag minns vm i tyskland 2006 - jag och mina systrar var i libanon och tittade på finalen bara någon dag innan israel startade sitt krig mot oss - jag minns diskussionen som rådde om tysklands prostitutionslagar under deras vm-världskap - vissa manade till bojkott - andra svarade att politik och fotboll inte hör ihop - jag velade lite på den ståndpunkten - å ena sidan är ju självklart prostitution fel - men å andra sidan var jag inte så säker på om politik och fotboll hade så mycket med varandra att göra - mest var det nog för att jag inte var så intresserad av fotboll helt enkelt och valde att lägga fokus på annat - dock brukar mitt intresse för just fotbollen växa en aning till semifinalen - men då kände jag att det var lite för sent att ge sig in i debatten - men nu har jag blivit helt övertygad om att fotboll och politik hör ihop - trots mitt fortsatta ointresse just för sporten - i alla fall till semifinal - men man kan inte dra den kommentaren längre när man ser vad som händer i sydafrika - enligt sydafrikanska organisationen samilia foundation som startat kampanjen 'play the ball - not the woman' har sydafrika - för att tillfredsställa fotbollsfansens sexuella behov - nu tillfälligt hävt förbudet mot prostitution i landet - alltså - så länge det spelas fotboll så kan du köpa kvinnor lite hur som helst och regeringen stöttar det - utöver tillfällig prostitution har fattiga människor tvångsförflyttats från sina hem för att de bodde för nära eller i området där fotbollsarenorna finns - staten har löst det med 'tillfälliga boenden' som egentligen är ett finare ord för 'skjul' utanför stan där turisterna inte kan se eller störas av deras existens - samtidigt har nära 700 miljoner kronor lagts på säkerhetsutrustning som vattenkanoner - fler poliser och helikoptrar då man nu också förbjudit protester - ja - vi vet ju alla vad som hände när vm-arbetarna försökte kräva sina löner som utlovats för deras arbete - så - ja - vi borde ta upp debatten igen om fotboll och politik hör ihop och om vi verkligen ska tillåta att sydafrika går tillbaka till apartheidstrukturer för att tillfredsställa fotbollsfans - för nu finns det för många gemensamma nämnare för att kunna stötta fotbolls-VM 2010 med gott samvete" Nabila Abdul Fattah - socialpedagog och frilansskribent - kolumn i dagens metro - onsdagen den 16 juni 2010.