fredag 25 juni 2010

somrar - en plåga...

5 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

"somrar är till för de lyckliga - är man inte alltigenom lycklig - är somrar en plåga - det är höst! det är höst! tack och lov! det är höst! - äntligen - äntligen - äntligen - ännu en sommar är överstånden - vilken triumf! att det gick! att man överlevde! att man härdade ut! - somrar är till för de lyckliga - är man inte alltigenom lycklig - är somrar en plåga - så många underbara ljusa sommarnätter som man inte vet vad man ska göra med - så många fantastiska soliga vackra varma dagar som man känner att man inte kan utnyttja på rätt sätt - så många båtturer i skärgården som man inte har gjort - så många uteserveringar man inte har suttit och njutit på - nu är det slut på allt det underbara igen och jag orkar inte börja oroa mig för kommande sommar än - för nu är det faktiskt höst - som rimmar på tröst och det känns fullständigt befogat - man blir nästan glad - "

Marianne Johansson sa...

" - var - liksom alla andra som brer ut sig i medierna - på bokmässan - det känns som så längesen att jag glömt vad jag upplevde om jag nu upplevde något alls - det enda som jag fortfarande minns därifrån var att merete mazzarella på ett seminarium om svenskar och finländare - och om hur pass lika eller olika vi är - tyckte synd om oss som bara har ordet mödosamt i vår vokabulär - är man finlandssvensk ingår även dess raka motsats i språket - det användbara och sympatiska ordet mödolöst - det tycker jag att vi omedelbart ska se till att införliva i svenska akademiens ordlista - mödolöst - ibland är livet på det viset också -"

Marianne Johansson sa...

"- man kan känna sig fullständigt förkrossad en morgon - allt är på väg att falla samma - familjen - vännerna - jobbet - rubbet - att tillvaron då är mödosam - det är bara förnamnet - men så plötsligt är det någon som säger något - kanske bara en bisats - och så är allt det tyngande som bortblåst - höstsolen skiner så där icke krävande som bara en höstsol kan - att leva känns med ens alldeles mödolöst - minns förresten ett seminarium om status också - denna tidnings krönikör marie söderqvist har skrivit en bok om det intressanta och känsliga ämnet - i den fastslår hon vad det är som skänker just status - men - ursäkta och förlåt - jag tror att hon har missuppfattat ett och annat och möjligen ställt någon ledande fråga i sina enkäter - för de svar som hon har fått stämmer inte alltid med verkligheten -"

Marianne Johansson sa...

" - hon hävdade exempelvis att högst status av allt skänker en vinst i 'på spåret' - tillåt en som faktiskt har en sådan att utstöta ett empiriskt: lappri! - dessutom påstod hon att det inte skänker status att vara kompis med kungligheter eller wallenbergare - ack att så vore - höst var det - det är då man får krypa ner i fåtöljens famn - om man inte har någon annan famn att krypa ner i - och där låta sig uppslukas av innehållet i någon särdeles fascinerande bok - så länge det nu finns riktiga böcker att fascineras av - läsplattan anses åter vara i antågande - även om den tycks tåga rätt långsamt - dags att slänga ut alla bokhyllor - som ändå bara är till för att imponera - har jag nu fått lära mig - i mitt vardagsrum täcks hela ena långväggen - från golv till tak - av välfyllda bokyllor - för att böcker bonar om och skänker trygghet - tycker jag - för att jag i själva verket är en mallgroda - säger man nu - den inställningen betraktar jag som inverterat snobbistisk och förbehåller mig i så fall rätten att bli betraktad som jättemallig" // CECILIA HAGEN - krönika - Expressen - torsdagen den 1 oktober år 2009.

Marianne Johansson sa...

skulle någon annan än jag skriva något sånt här en sån dag som just midsommarafton - ja jag skrev ju bara av - jag kan inte formulera mej så bra som hon hagen cecilia ... det finns någon här i bloggosfären som kallar sig 'motvalls gubbe' - 'mvg' brukar jag kalla honom när jag skriver på hans blogg - kanske jag skulle kalla mej för 'motvalls kärring' men det namnet har väl redan blivit upptaget av bang - barbro alving - nä - förresten - det var visst 'käringen mot strömmen' hon kallade sig - alltså inte 'mainstream' - jag vill ju helst inte kalla mej själv för kärring - helst inte - jag vill helst kalla mej själv för 'tjej' - min själ är liksom inte en kärrings även om min kropp ju mer än ngt annat liknar en gammal fetlagd - överviktig kärrings - men det är väl själen som räknas - som är det viktiga - iaf så som jag ser på det...